Wat is het nut van spreekwoorden als je je ook in "gewone" taal kan uitdrukken, behalve dan dat het mooi is om je mee uit te drukken?

Ik vind spreekwoorden en gezegden heel leuk, en ik zoek ook dikwijls naar de herkomst ervan, maar wat het echte nut ervan is behalve dan dat je je er net iets krachtiger mee kan uitdrukken, dat weet ik nou niet. Al sla je me dood (waar dat van komt, weet ik weer wel)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Het beste antwoord

Afgezien van het feit dat het de taal verfraait, zijn spreekwoorden en gezegden vaak ook korter.

Je kunt uitleggen dat mensen op hoge posities vaker tegenwerking en/of kritiek te verduren krijgen dan anderen, of je zegt 'hoge bomen vangen veel wind'.

Je kunt zeggen: "Ja, jij kunt nu wel beschuldigend de vinger naar mij uitsteken maar als je het goed bekijkt doe je zelf eigenlijk hetzelfde als wat ik doe".

Of je zegt: "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"

Soms is het gewoon korter en duidelijker. (Als je je spreekwoorden kent).
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik vind het gesprek gezelliger als ik af en toe wat spreekwoorden gebruik. Het is ook een beetje sarcasme denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt de taal levendiger,
en zoals je al zegt krachtiger,
en vaak ook duidelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een mens dan vaak aan een half woord genoeg heeft. Het geeft een ons-kent-ons gevoel, als je het over langzame molens hebt en je bedoelt trage ambtenaren, of over hoge bomen en je bedoelt mensen met een hoge functie, enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geeft wel een leuk effect als je er bijvoorbeeld een lezing mee begint of eindigt. En verder hoort het bij onze taal en zal het altijd weer opduiken.

Ik kan me van vroeger herinneren dat op school met Nederlands lessen gewijd werden aan spreekwoorden en hun betekenis. Bij jeugd nu is daar volgens mij veel minder kennis aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik overhoor toch al jaren spreekwoorden bij mijn schoolgaande kinderen.
Ze worden nog gewoon geleerd net als vroeger, zowel op de basisschool als de middelbare school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed om te horen. Misschien verschilt dat per school/per kind?
Ik merkte het aan kinderen in mijn omgeving. VMBO en Havo. Echt, nauwelijks kennis daarvan. Maar nogmaals, prettig om te weten dat het dus blijkbaar niet ondergesneeuwd is in de lesstof. Dank je wel voor je reactie!
Met een spreekwoord refereer je aan een gedeelde kennis van zaken, zodat je vaak aan een half spreekwoord al genoeg hebt om de context te weten.
Van dichtbij zie je het ontstaan van iets dergelijks in kleine kring:
"Hij schiet tegen zijn duim" was een gevleugelde uitspraak vroeger thuis, nadat mijn broertje na veel gepoch dat hij met zijn katapult op grote afstand iets zou kunnen raken, compleet afging en beteuterd moest constateren dat zijn duim, die langzaam blauw werd, in de weg in de weg gezeten had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maat de taal beeldender en je kunt je er bondiger mee uitdrukken, om dat je met weinig woorden een heleboel associaties kun overbrengen.

En...als wedervraag...wat is het nut van schilderen, als je ook een foto kunt maken?