Is er een verschil tussen "niks" en "niets"?

Vraag zegt denk ik genoeg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
30.7K

Het beste antwoord

Er is geen verschil in betekenis. Niets in alleen wat formeler dan niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Vraag zegt zeker genoeg: niksnakkesnada dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol :-)
wij zeggen: niksnoppesnada
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-) Variatie op het thema hahahaha.
Er is volgens mij geen verschil behalve de spelling. =/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Ik ga NIKS doen vandaag en ik ga NIETS doen vandaag is hetzelfde. Het heeft dezelfde betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks,oftewel Niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Niks' is spreektaal, 'niets' is officieler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen verschil denk ik. Ik heb wel pas nog geleerd bij de opleiding Schriftelijke Communicatie Nederlands dat je in teksten altijd 'niets' moest schrijven en niet 'niks'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel soms is er een klein verschil; als je zegt "Ik heb niks!" kan men denken dat je ongedeerd bent, maar als je zegt: "Ik heb niets!" denkt men misschien weer dat je kind nog kraai in de wereld bezit en soms zijn die dingen weer uitwisselbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is volgens mij precies hetzelfde alleen niets is wat netter dan niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gecontroleerd wordt bij de douane , en je zegt : ik heb niks, heeft dat de betekenis van :niets verkeerds bij me . Als je zegt ik heb niets , zou het ook kunnen betekenen dat je geen bagage bij je hebt .