Is het "het zakelijk netwerk" of "het zakelijkE netwerk" en wat is de regel hiervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Antwoorden (5)

Zakelijk netwerk, en zakelijke contacten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zakelijke netwerk...

zakelijke is een bijvoegelijk naamwoord en daar moet een e achter...

maar de verloedering slaat overal toe... dus ook hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 netwerk, 2 netwerken.
1 zakelijk netwerk, 2 zakelijke netwerken.

Toegevoegd op 10-06-2009 13:01:52
Er is een verschil in betekenis tussen:
- het zakelijk netwerk (veralgemeende uitspraak)
- het zakelijke netwerk (1 specifiek netwerk)

"het groot kind duidt op een veralgemeende uitspraak: Wat gedraagt hij zich toch belachelijk! Het groot kind!
het grote kind is de normale vorm; deze wordt altijd gebruikt indien er van meerdere (in dit geval kinderen) sprake is: Het grote en het kleine kind"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 landelijk dagblad, twee landelijke dagbladen.
1 grote stoel, 2 grote stoelen.
Ik denk dat het van het soort bijvoeglijk naamwoord afhangt.
?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, ik heb het hesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het landelijke dagblad
Een landelijk dagblad
Twee landelijke dagbladen De grote stoel
Een grote stoel
Twee grote stoelen Wat Kweenie schrijft, geldt voor bijvoeglijke naamwoorden bij een onzijdig zelfstandig naamwoord, die 'het' als lidwoord hebben. De uitgang -e blijft in alle gevallen behouden bij mannelijke en vrouwelijke zelfstandige naamwoorden, die 'de' als lidwoord hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is "het netwerk" dus....onzijdig.
Het is een 'zakelijk netwerk' dat is opgebouwd uit 'zakelijke relaties'...

Het is ook een (strikt) 'zakelijk antwoord', maar een (strikt) 'zakelijke brief', waarin je het antwoord formuleerd...

En zo zou ik nog wel een paar voorbeelden kunnen noemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele lastige (zit er al een paar dagen op te broeden), omdat het een heel subtiel verschil aangeeft dat je eigenlijk moet voelen en niet goed in woorden te vatten is.

Feitelijk komt het er op neer dat een netwerk geen tastbaar object is en zelf geen specifieke onderscheidende eigenschappen kan hebben. Een netwerk is gewoon een netwerk en that's it. Het bijvoeglijk naamwoord zegt dan ook niets over het of een netwerk op zich, maar over het kenmerk ervan. Dat kan een zakelijk netwerk zijn, een vriendschappelijk netwerk, een professioneel netwerk, een open netwerk, en in al die gevallen wijzigt het bijvoeglijk naamwoord niet. Het zakelijk netwerk, het open netwerk, het gemeenschappelijk netwerk.....ze gaan zich als het ware samen als één woord, één term gedragen.

Het netwerk zelf is niet zakelijk ; dat doet helemaal niks. Het slaat meer teug op de functie die het voor jou heeft.
Vergelijk : de zakelijk leider. De zakelijk leider is de leider over de zadelijke kant van een bedrijf / vereniging / stichting / whatever. Maar hij is niet noodzakelijkerwijs ook een zakelijké leider (karaktereigenschap) die je ook op een ander terrein dan het zakelijke kunt vinden. (" Op financieen hebben we een hele zakelijke leider, maar de leider op de verkoopafdeling pakt de zaken meer gevoelsmatig aan. Dat is een gevoelsmatige leider. "
Op die manier, zoals die leider dat wel kan, los van zijn functie, kan een netwerk zelf niet zakelijk zijn.

Vergelijk ook: financieel adviseur (geen financiele adviseur).