Bedenk karakters met een persoonlijkheid, en geef ze een uiterlijk. Eén hoofdkarakter, secundaire karakters, en één 'vijandkarakter' (eventueel met hulpjes) is het eenvoudigst.

Maak een eerste tekening van dat uiterlijk.

Schrijf een globale verhaallijn. Om het verhaal body te geven, heb je een 'conflict' nodig. In een stripboek is dat vaak (maar niet per se) een letterlijk conflict tussen de hoofdpersoon en zijn vijand.

Maak een storyboard. Hierop plan je in welke plaatjes wat gaat gebeuren.

Teken de plaatjes en schrijf de tekst: wat de karakters zeggen en 'commentaar'daarbij, bijvoorbeeld beschrijvingen als 'even later' en 'wat mister X niet wist:'.

Herschrijven en hertekenen: is ieder plaatje nodig voor het verhaal? Is iedere tekst zoals hij moet zijn? Ben je details vergeten? En niet onbelangrijk: moet je dingen schrappen/uitgummen?

Laat je stripboek lezen door iemand die niet bang is om kritiek te geven, en doe ook iets met die kritiek. Opnieuw herschrijven/hertekenen dus.

Herhaal de laatste twee stappen zo vaak als nodig.

En als laatste: herken ook wanneer het verhaal af is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ofwel je gaat zelf tekenen of je schaft er software voor aan.
Jaren geleden heb ik een diskette (zo lang ja) gehad waarmee je strips van de smurfen kon maken. Achtergronden, detailvulling en verschillende smurfen in overvloed aanwezig net als tekstballonnetjes.
Dus het enige dat je dan nog nodig hebt is inspiratie voor een verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allerallerallerbelangrijkste : bedenk een goed verhaal of een serie goeie grappen.
Tekenen is niet de kunst bij een goed stripboek ; er zijn geweldig getekende stripboeken die werkelijk nergens over gaan, en verschrikkelijke tekeningen die het geweldig doen.
Eigenlijk moet haast de grap of het verhaal er éérst zijn, en ga je daar iets omheen maken of bedenken. Vaak groeien daar later pas de eventuele vaste karakters omheen.

Affin, goed verhaal, dat tekenen binnen de ruimte die je hebt, overtrekken, inkleuren ; de exacte procedure is overal op internet wel te vinden neem ik aan. Ik heb ze in elk geval al in heel wat stripboeken en boeken over stripboeken aangetroffen.

Dit is mischien een goeie plek om te beginnen :
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Open een gebonden boek, leg enkele centimeters onder de bovenkant van de bladzijde een lineaal en snij met een stanley-mes de strips; dit herhalen tot de onderkant van de bladzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig veel uitgeverijtjes waar je on demand een boek kunt laten drukken. Ik ga ervanuit dat je van plan bent een stripverhaal te tekenen en die uit te geven. Refereer je ergens anders aan met strip, dan zul je eerst op zoek moeten naar iemand die voor jouw fotocamera uit de kleren wil gaan.