Waarom verwisselen we soms lettergrepen/klinkers als we praten?

Soms zeg ik bijvoorbeeld: ''Ik kreeg een vloog in me ieg'' of iets soortgelijks. Hebben jullie dat ook? En hoe komt dat dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Het beste antwoord

Noam Chomsky heeft aangetoond dat het uiten van een taaluiting via een aantal stappen verloopt. Zo is er de stap waarbij je de woorden achter elkaar zet, een stap waarbij je de woorden in de goede volgorde zet, een stap waarbij je de uitspraak bepaalt, en ten slotte de stap waarbij je uitspreekt.

Dergelijke versprekingen zijn 'foutjes' bij de derde stap; je hersenen zijn nog niet klaar met het bepalen van de uitspraak. Hierdoor val je over je woorden en ga je stukken anders uitspreken.

Voor meer info moet je boeken van Chomsky met betrekking tot de Universele Grammatica en het taallerend kind lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja dat is voor mij heel herkenbaar en ik hoop het te kunnen vervolgen. Het geeft vaak leuke effecten (mensen gaan lachen en reageren) en soms rare en aparte ontdekkingen in de zin dat het andersom ook nog klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mind die zich verveelt en zelf spelletjes doet om wakker te blijven... Is normaal, maar wel besmettelijk... Maar je sterft er niet aan...

I am not as thunk as you drink I am...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat héél veel. Soms irritant en soms is het best grappig. Eerlijk gezegt geen idee waarom, goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is het een gervissing, maar ik doe het ook wel expres, wegoon loor de vol. Popcorn is spekker lul, en dat is weer steen gijl. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat ons denken soms sneller gaat dan onze spraak. Dus dan struikelen we over onze eigen woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt wel voor maar ik doe het vaak expres.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ken dat , volgens mij is het erfelijk.
Je moet mijn moeder eens horen pffff
We hebben een boordenwoek voor haar gemaakt , met vertaling van haar woorden
het heet mootgroeders boordewoek
vlapuizen = plavuizen
malellen = lamellen
karpet = parket
etc etc
mijn zus en ik kunnen er ook wat van
Gelukkig kunnen we er smakelijk om lachen