hoeveel woorden vertel je ongeveer per minuut tijdens een presentatie en hoeveel tijdens een normaal gesprek als je niet stopt met praten?

Graag antwoorden voor een normale lezer, een snelle en langzame lezer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Antwoorden (4)

Praten is verdacht makkelijk, voor de meeste mensen althans. U zoekt iets of iemand om tegenaan te kletsen, en de woorden komen vanzelf: zo’n 200 per minuut in een normaal gesprekstempo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor link!
heel veel!
je merkt het mischien niet, maar het gaat zo verschrikkelijk snel!
al lijkt het me niet erg logisch dat je 1 minuut achtereen praat...
praten kost veel adem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheid van spreken wordt voornamelijk bepaald door de regio waar je geboren bent . De universiteit van Gent meen ik , heeft ooit desnelheid van spreken onderzocht .Men had vastgesteld dat men in Amsterdam gemiddeld 50% sneller spreekt dan in Limburg .Ik woon nu in Limburg , maar ben geboren en opgegroeid in Amsterdam. Ik kan dat onderzoek onderschrijven . Men spreekt hier belangrijk langzamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
88/min tijdens een presentatie en 95/min tijdens het vertellen van een mop (een niet te moeilijke).