Bij meerdere bijvoeglijke naamwoorden; allen een uitgang -e?

Bv. De spontanE, gezelligE en energiekE meid.
PedagogischE en didactischE begeleiding.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
18.2K

Het beste antwoord

Let op: er is wel een valkuiltje. Als het om bijvoeglijk naamwoorden gaat, krijgen ze inderdaad allemaal een -e.

Maar het kan ook dat er woorden in het rijtje staan die geen bijvoeglijk naamwoord zijn maar een bijwoord. Zo'n bijwoord zegt iets over het bijvoeglijk naamwoord waar het voor staat. Dat bijwoord krijgt géén -e.

1. de wilde, grommende, bruine beer.
2. de wild grommende, bruine beer

In voorbeeld 1. gaat het om een beer die zowel wild als grommend als bruin is. In voorbeeld 2. gaat het om een beer die wild gromt en bruin is.

Ander voorbeeld: de woest aantrekkelijke man. Deze man is niet woest en aantrekkelijk, maar aantrekkelijk op een woeste manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, ook al is er een opsomming van meerdere bijvoeglijke naamwoorden, de woorden veranderen hierdoor niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behalve als er stoffelijk bijvoeglijke naamwoorden tussen staan, die worden -EN
13 jaar geleden
Bij de voorbeelden die jij noemt is dat uitstekend.

Maar bij een klein blauw geblokt jasje gaat het niet op.
rose
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
De vraag was of er bij meerdere bijvoeglijke naamwoorden altijd een uitgang -e was. Dat is dus niet het geval. Je had de vraag immers niet beperkt tot een bepaald lidwoord. Het is dus geen grap, maar een ontkenning/weerlegging van de regel.
In het voorbeeld die jij noemt worden verbuig je de bijvoeglijke naamwoorden met een E. Letwel dat als een woord normaal het lidwoord "het" krijgt. Zoals bijvoorbeeld "het huis""of alle verkleinwoorden, dan worden krijgen de bijvoeglijke naamwoorden geen "E" als er sprake is van een onbepaald lidwoord. Je zegt dus": Het grote witte huis. Maar een groot wit huis.