Moet een afkorting altijd gescheiden worden door punten?

Zo nee, wanneer moet er een punt tussen staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Een algemene regel is dat afkortingen punten bevatten:
drs., pag., z.o.z., bijv.

Op deze regel bestaat een aantal uitzonderingen. Internationaal aanvaarde symbolen bevatten doorgaans geen punten.
- 15 cm/s, 512 MB

Maar in het dagelijks taalgebruik wordt soms een alternatieve afkorting gebruikt, die niet het officiële symbool is:
- Over 30 sec. wordt uw pc afgesloten.

Bij initiaalwoorden (pc) en letterwoorden (BuZa) geeft de uitspraak de doorslag. Zulke woorden worden doorgaans uitgesproken áls letters: we zeggen "peesee" en "buuzaa". In dat geval komen er geen punten:

pc, BuZa, COC.
Afkortingen die daarentegen voluit worden uitgesproken, krijgen wel de punten:

Z.K.H., o.a.
We spreken uit: "Zijne Koninklijke Hoogheid", "onder andere(n)".

Hier doet zich nog een tussengeval voor: woorden die in het hedendaagse taalgebruik als initiaalwoord werden uitgesproken, maar vroeger voluit, behouden toch de oorspronkelijke punten:

s.v.p., c.q. (vroeger "s'il vous plaît" en "casu quo", daarna steeds vaker "esveepee" en "seekuu").
Het tussengeval levert het probleem voor de schrijver op dat hij een "vroeger" taalgebruik moet vergelijken met een "hedendaags" taalgebruik.

Als een afkorting precies dezelfde spelling heeft als een ander woord kunnen ter verduidelijking punten worden geschreven:
m.o.k. ("moeilijk opvoedbare kinderen", om verwarring met de drinkbeker te vermijden).
Die punten zijn niet altijd nodig; de context kan voldoende duidelijkheid verschaffen:

Ze werd op een mok-school geplaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, bijvoorbeeld jl. (jongstleden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, sterker nog; de meeste afkortingen zijn juist níet gescheiden door (een) punt(en)