Wat is een sluikmoordenaar?

Ik weet niet wat het is maar ik kan het nergens op internet vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

je bedoelt een sluiPmoordenaar.
het woord zegt het al: een moordenaar die z'n slachtoffer besluipt, en onverhoeds toeslaat.

Toegevoegd na 6 minuten:
sluikmoordenaar is ook een bestaand woord, maar is erg ouderwets.
tegenwoordig zeggen we eerder sluipmoordenaar.
de betekenis is overigens hetzelfde.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je bedoelt misschien een sluipmoordenaar. Dat zijn types die 't in het geniep doen.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een voorbeeld:

“de kleine sluikmoordenaar”
koolmonoxidevergiftiging = CO-vergiftiging
= CO-intoxicatie

In de volksmond ook genoemd: kacheluitwasemingen of koolgas.
fremar
13 jaar geleden
Ik denk aan een moordenaar met sluik haar, maar volgens mij is het toch echt een taalfoutje ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord sluikmoordenaar blijkt bij nader onderzoek toch wel te (hebben) bestaan. In het "Woordenboek der Latijnsche taal" van Ernst Friedrich Kaercher en Jacobus Terpstra staat het als vertaling van 'sicarius': een sluikmoordenaar, bandiet. Wij hebben het aan Multatuli te danken dat sluikmoord sluipmoord is geworden. Zie bijvoorbeeld in deze oude krant (eerste bladzijde, rechterkolom, vierde regel) dat sluikmoord gebruikt werd: http://resources2.kb.nl/010120000/pdf/DDD_010121321.pdf
Amadea
13 jaar geleden
Diverse aandoeningen waarvan men in het begin geen weet van had dat men dat onder de leden had zijn ook sluipmoordenaars. (diabetes, hoge bloeddruk, etc)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn moordenaars die je doden zonder dat je er weet van hebt. Maar het kunnen ook gassen zijn. Koolmonoxide wordt ook een sluipmoordenaar genoemd. Je ruikt het namelijk niet en het is zeer gevaarlijk.

Zout en een hoge bloeddruk worden door sommigen ook een sluipmoordenaar genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is verwant aan het woord tersluiks. En dat betekent : in het verborgene,in het geheim,heimelijk.