Uit het Latijn.

Kurk is afkomstig van de kurkeik, in het Latijn "Quercus suber" genoemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus niet uit een bepaald land, maar uit een bepaalde taal, die zijn oorsprong heeft in het huidige Italië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee etymologische verklaringen voor te vinden:
Volgens de meeste bronnen is het woord afgeleid van het Latijnse cortex, ‘bast, schors, omhulsel’, dat ook toen al de specifieke betekenis had van ‘kurk’. Een tweede, mogelijke wortel voor het woord is de Latijnse naam van de boom die het kurk levert, de eik. Om precies te zijn de Quercus suber of kurkeik. Via het Arabisch al-qurq zou kurk in het Spaans opgenomen zijn als alcorque. Eigenlijk is dat een kurken zool; het gewone Spaanse woord voor kurk is corcho.
Amadea
13 jaar geleden
Het woord 'kurk' zoals wij het nu schrijven en gebruiken is gewoon een Nederlands woord. Als we de etymologie van het woord erop na slaan, lijkt het afkomstig te zijn van ofwel het Latijn of van het Arabisch / Spaans.

Sommige bronnen zeggen dat kurk is afgeleid van het Latijnse 'cortex' dat 'bast, schors, omhulsel' betekent, of van het eveneens Latijnse 'Quercus suber', de naam van de kurkeik, de boom die ons de kurk levert.

'Al-qurq' is het Arabische woord voor kurk. Er wordt beweerd dat het Spaans dit heeft opgenomen als 'alcorque'. (En het later via die weg in onze taal is opgenomen.) Tegenwoordig is het Spaanse woord voor kruk 'corcho'.