Klinken betekent: door kloppen vastslaan. Een klink is een sluitijzer aan een deur, deurkruk. Het komt van het oud-Nederlandse woord clinke: ijzeren bout om iets vast te zetten, vallend deurijzer.
Een deurklink is dus een stuk ijzer dat aan een deur bevestigd is en dient om die deur vast te kunnen zetten.
Amadea
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ja, da's een fijne hè, die Etymologiebank...