Wat betekent Archimedes?

Wat betekent de naam Archimedes?

Is er een (taalkundige) relatie met woorden als 'architect' en 'archeologie'?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

De betekenis is ongeveer 'door beramen heersend'. Het komt van het Griekse archo 'ik begin, heers' en mèdomai 'ik beraam, bedenk'.
De etymologie van architect laat zien dat het woord bestaat uit twee concepten: archè, dat zoveel betekent als begin, eerste, principe of norm, en technè of tekton, dat duidt op techniek of bouwer. Een architect is een eerste technisch bouwer.
Archeologie is te herleiden van het Griekse woord ‘archaios’ en ‘logos’ en betekent ‘leer van de oudheid’.
De woorden hebben dus alledrie een andere herkomst.

Toegevoegd na 43 seconden:
Na "De betekenis" nog in te vullen: van Archimedes
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Archimedes Afgeleid van het Griekse 'archo', met de betekenis 'ik beheers', en 'medomai', met de betekenis 'ik beraam'. De naam betekend in zijn totaal dus 'door vernuft heersend'. O.a. de naam van Archimedes van Syracuse, een beroemd wiskundige uit de 3de eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Archimedes was een Oud-Griekse wiskundige, natuurkundige, ingenieur, uitvinder en sterrenkundige. Hoewel er weinig details over zijn leven bekend zijn, wordt hij beschouwd als een van de belangrijkste wetenschappers .