¿¡ Hoe is het gebruik van omgekeerde vraag- en uitroeptekens in het Spaans onstaan ?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
33.7K

Het beste antwoord

Het Spaans heeft een apart leesteken om aan te geven dat het toonniveau van de vraag verhoogd moet worden: het omgekeerde vraagteken (¿), dat een plaats krijgt aan het begin van een geschreven vraag. Deze taal kent namelijk niet de omdraaiing van onderwerp en persoonsvorm waarmee we van de Nederlandse mededeling ‘Je komt morgen’ de vraag ‘Kom je morgen?’ kunnen maken. Dus kan het geschreven Spaanse "Vienes manana" zowel een mededeling zijn als een vraag: ‘Je komt morgen / Kom je morgen?’ Wie de zin voorleest, kan alleen maar met de intonatie aangeven welke van de twee is bedoeld. Het speciale leesteken ¿, dat in 1754 door de Koninklijke Spaanse Academie is ingevoerd, komt dan goed van pas. Het maakt de voorlezer duidelijk dat het om een vraag gaat, zodat het toonniveau al vanaf het begin van de zin verhoogd kan worden.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk heel logisch, je weet aan het begin van de zin dat het een vraag betreft, en niet pas aan het einde zoals bij bijv. Nederlands.
Zelfde voor een zin waar je het uitroepteken achter zet.
Waarom wij het niet doen is de grote vraag.

Toegevoegd na 48 seconden:
Hierboven heb je de technische uitleg. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel logisch, maar het fpaanf is hierin uniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uniek en logisch.