Is het meervoud van 'top tien', 'top tienen' of 'top tiens' en waarom?

Toegevoegd na 6 minuten:
'Top tienen' klinkt logischer, aangezien 'tienen' het meervoud van 'tien' is. Echter 'top tiens' is een constructie die je vaker tegenkomt, ook als 'top 10s'. Dit is de oorzaak van de verwarring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Amadea
13 jaar geleden
Is het 'toppen tien' misschien?

Antwoorden (8)

Top tienen, Omdat je het meervoud van tien neemt. Top is slechts een bijwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
top 10s, zie je meestal in het engels. Top tens. Omdat in het engels het meervoud van ten is tens.
top tienen

het is 1 top tien
en 2 top tienen
1 tien
2 tienen

:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meervoud van tien is tienen, dus het meervoud van top tien is dus top tienen, ik vind top tiens ook goed klinken maar het is top tienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dacht je van 'toppen tien' a la 'secretarissen-generaal'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon lekker top tiens zeggen!
Klinkt veel beter.
En als je het ooit moet schrijven dan schrijf je tienen.
Want jij weet wel beter :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tien toppers, misschien?

Ik denk dat van top tien eigenlijk geen meervoud is. Het meervoud zit al in tien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het meervoud van toptien is : top 20 . 30 , 40 enz.
Er kan toch maar EEN toptien zijn .
Als je het woord toptien echt in het meervoud wilt gebruiken , moet je zeggen : de toptienen . NIET tegenstribbelen . DOEN WAT IK ZEG !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus de top tien van lekkere appels is dezelfde als de top tien van rare antwoorden? Er is er toch maar één volgens jou?
"Toppen tien" lijkt mij het meest voor de hand liggen.