Wat is "het" in bijv. "Het" is mooi weer?

"Het" kan niet het weer zijn, want dan zou je hetzelfde zeggen als "Het weer is mooi weer"..
Beetje ingewikkeld uitgelegd, maar weet het niet anders te zeggen.

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn vraag is inderdaad waar "het" nou naar verwijst. Sorry voor de onduidelijkheid. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha..ja enorm..na chinees het moeilijkst op aarde om te leren..zeggen ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GoeieVraag! Ik weet wel dat het GEEN lidwoord is, vergelijk maar met Engels; daar is het in dit geval IT i.p.v. THE.

Het beste antwoord

Het is een zogenaamd loos onderwerp, dat komt voordat het 'echte' onderwerp 'weer' komt. Hetzelfde geldt voor 'er zijn hier veel mensen', waarbij er het loze onderwerp is. Deze woorden maken de zin kloppend, maar betekenen op zichzelf niets.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook linkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een lidwoord.

de, het, een

Is ook om een zin te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de zon schijnt dan kun je zeggen:
Dit weer is mooi weer.
Dan leg je met "dit" de nadruk op het huidige weer.

Over het algemeen is het niet nodig.
Het is gewoon een lidwoord wat iets algemeens aanduidt.

Het raam.
Het weer
Het is koud ( de omstandigheden, oftewel het weer).
Ik vind het maar niks. (hangt er van af waar het over gaat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in de zin "Het" is mooi weer?" een lidwoord. Je hebt 3 lidwoorden dit zijn: "De" "Het" en "een" In de meeste zinnen staat wel een lidwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet heus wel wat lidwoorden zijn hoor, ik ben jong maar wel goed onderwezen.. :) Dat het een lidwoord is snap ik dan ook, maar mijn vraag was waar "het" naar verwees.
Het is wel 'het weer'..in 'het weer is mooi'. Het is 'het' lidwoord en 'weer' is het zelfstandig naamwoord. Dus het weer is als ik het goed heb het leidend voorwerp. Dat waar de zin om draait. 'Mooi' is een bijvoegelijk naamwoord want dat zegt wat over 'het weer'. Is is het werkwoord, om het maar even af te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het" in deze zin is het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het opgezocht en ze zeggen en dat denk ik zelf ook dat het een bepaling van tijd dus ''het'' geeft aan dat het nu is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk gezegd denk ik dat het "het weer is mooi" was en nu anders gegroeid is. Daar slaat het dus op het weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval is "het" het lijdend voorwerp als ik me goed herinner.

Vraag: Wat is mooi weer?
Antwoord: Het!

"Het" in het antwoord is dan weer een onbepaald onderwerp.

Maar ik kan mij vergissen :) "Het" is alweer lang geleden. lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lidwoord "het" is hier door de woordvolgorde niet voor het zelfstandig naamwoord gezet. Want dan zou het worden: "Het weer is mooi" .