Wat betekent "natie" in het Vlaams, dus niet de betekenis van "staatsburgerschap".

Ik kom voor mijn werk regelmatig in het Antwerpse havengebied. Op diverse gebouwen en op bedrijfsterreinen zie ik de term "Natie"staan. Bijvoorbeeld "Katoen Natie". Wat bedoelt men met "Natie" ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3K

Het beste antwoord

Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal is natie een Zuid-Nederlandse term voor een corporatie of gilde; zo werden in 1421 in Brussel de verschillende ambachten onderverdeeld in negen "natiën". In de Antwerpse haven zijn "naties" of natiebedrijven vennootschappen, oorspronkelijk verenigingen met gildenstempel, die de behandeling en het vervoer van de goederen tussen de kade en de magazijnen of pakhuizen verzorgden. Het laden en lossen van de schepen zelf was het domein van de stouwerijen. In Nederland worden dergelijke ondernemingen met de naam veem aangeduid.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies het antwoord op mijn vraag. Veel dank!

Andere antwoorden (1)

Natie
Let op: Spelling (deels) uit 1864: v. (...ën), groote hoeveelheid menschen (die oorsprong, taal, zeden enz. gemeen hebben); geslacht, volk, volksstam.
*...ONAAL, [bijvoegelijk naamwoord] (...aler, -st), van -, tot eene natie; (ook) vaderlandsch, vaderlandsgezind; nationale industrie, volksnijverheid; nationale belangen, volksbelangen; na '

----

In dit geval dus waarschijnlijk iets als 'nationale industrie'.