wat is het verschil tussen de woorden nuance, verschil en nuanceverschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.1K

Het beste antwoord

Een verschil betreft het anders t.o.v. elkaar zijn van twee of meerdere aparte/gescheiden objecten,mensen,gebeurtenissen,enz.

Een nuance betreft verschillen in de hoedanigheid van één en hetzelfde object e.d.

Een nuanceverschil is weer een relatieve vergelijking tussen twee (gemeten of waargenomen) nuances van datzelfde object/diezelfde gebeurtenis,enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nuance is slechts een klein, of subtiel onderscheid....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verschil is iets, waarin dingen of mensen anders van elkaar zijn. De een heeft rood haar, de ander bruin of grijs. Dit huis is vrijstaand, dat is een rijtjeshuis.
Een nuance is het benoemen van een klein aspect aan iets. De politicus zegt dat rijke mensen te weinig belastig betalen. Iemand corrigeert dan: sómmige rijke mensen betalen te weinig belasting. Dat is dus niet een tegenspraak, ook geen verschil maar een kleine verduidelijking.
Een nuanceverschil gaat over kleine verschillen die in hetzelfde vlak liggen. Deze trui is lichtgroen, die andere is mintgroen. Hij heeft kastanjerood haar, zij donkerrood.