Wat is het verschil tussen verwijderen en wissen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.7K
Amadea
13 jaar geleden
De afbeelding heeft meer met afsluiten te maken dan met verwijderen of wissen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou en!

Het beste antwoord

voor mijn gevoel heeft verwijderen meer met voorwerpen te maken, en wissen met het wassen, schoonmaken van bijvoorbeeld een schoolbord.
dat kan ook overdrachtelijk bedoeld zijn, wanneer je bijvoorbeeld een herinnering tracht te "wissen".
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook mijn idee, +je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (10)

Volgens mij niets.
je bent het in beide gevallen kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je iets verwijderd, bestaat het nog wel.
verwijder je iets, dan is het ook weg, foetsie.

Toegevoegd na 4 minuten:
*laatste verwijder, meot wissen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wissen kan eigenlijk alleen met geschreven of digitale dingen. Zoals teksten, zoekgeschiedenis, persoonlijke, digitale gegevens.

Verwijderen is ruimer, je kunt niet een tak van een boom wissen, je kunt een tak wel van een boom verwijderen.

Verwijderingen zijn zowel tastbaar als geschreven of digitaal.

Wissen betreft enkel de laatste twee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderen betekent: dat er eerst 'iets was op een bepaalde plek' en na de verwijdering 'het niet meer was op die plek'. Het is dus verwijderd van die plek en geplaatst op een andere plek.

Wissen betekent: 'iets is voorgoed verwijderd'. Het is nooit meer terug te vinden, ook niet op een andere plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een harde schijf kunt u verwijderen en wissen.
Een leerling kan men uit de klas verwijderen.
Men kan iets operatief verwijderen.
Gegevens wissen of een dossier verwijderen.
(of andersom)

Toegevoegd na 1 uur:
Een som of opdracht kan men verwijderen van een schoolbord door deze te wissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met sjaan eens: verwijderen is, dat het je niet meer in de weg zit. Je verwijdert een crimineel uit de samenleving, dat wil niet zeggen dat hij de doodstraf krijgt, maar als je een crimineel wist dan zorg je ervoor dat hij fysiek niet meer bestaat. hetzelfde geldt voor je harde schijf. Als je een bestand verwijdert, dan haal je het bestand uit de index weg, maar het bestand blijft op je harde schijf staan en is ook vaak weer uit te lezen. Als je een bestand wist dan overschijf je de betreffende ruimte op de harde schijf met nillen. Dan is het bestand nooit meer uit te lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat wissen van een crimineel is een beetje Nikita taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het over je autoruit hebt zie je in beide gevallen beter maar met dit weer lijkt optie 2 me toch slimmer
amigo
13 jaar geleden
Verwijderen is verplaatsen, wissen is zorgen dat het niet meer bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gokje, heb je het over afspeellijsten op een iPod Touch? Dan betekent wissen dat je de de tracks op de afspeellijst wist en verwijderen betekent dat je de afspeellijst zelf verwijdert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan iets dat je wist, ook verwijderen, maar iets dat je verwijdert niet altijd wissen.

Volgens mij is verwijderen gewoon ruimer, terwijl wissen het verwijderen van specifieke dingen is.