hoe kan ik goed leren voor duits?

ik leer vaak 2 weken van te voren maar dan haal ik alsnog een 4 :( terwijl alle andere vakken heel goed gaan ik doe namelijk vwo dus het ligt niet aan het niveau....maar heeft er iemand tips hoe ik dit keer wel een voldoende kan halen?? ik heb het proefwerk op 2 december ben al een beetje begonnen met leren maar ben bang dat het weer gaat mislukken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beide

Het beste antwoord

Dat ligt eraan waar je probleem ligt en wat voor een proefwerk het is.
Als je woordjes moet leren, dan zou ik WRTS eens proberen. Erg handig voor mensen die snel afgeleid zijn bij het leren uit een boek.
Hij heeft zelfs een spreekfunctie waardoor je het word hoort én leest. Dan kun je makkelijker leren.
Anders gewoon met een blaadje over de woordjes leren.

Als je probleem bij teksten ligt, zou je eigenlijk boeken moeten gaan lezen in het Duits, begin met kinderboekjes, zodra je die volledig begrijpt ga je steeds stapjes hoger en hoger. Ik weet niet wat jouw niveau is, maar ik ben zelf ook heel erg slecht in Duits en zit ook in VWO, dus ik weet wat je meemaakt..

Als Grammatica jouw probleem is, is de enige oplossing heel veel oefenen. Maak heel veel oefeningen, leer het, oefeningen maken, leren etc. etc. Dan moet het wel lukken. Je moet er echt veel tijd in steken dan.

Maar uit eindelijk als je examen moet doen gaat het allemaal om een tekst. In VWO 4,5 en 6 haal je cijfers die meetellen voor je schoolexamen. AL deze cijfers tellen maar voor 50%. De andere 50% komt van het examen dat je maakt. Dat is één grote tekst. Als je daar (relatief) goed in bent, dan zit je gebakken. Want naarmate je hoger komt, krijg je steeds minder leer werk en steeds meer teksten en luistervaardigheid.

Overigens, als je voor de rest goede cijfers hebt, kun je jezelf een 4 veroorloven. Indien je teminste twee 7'ens of een 8 hebt. Althans, zo is/was de norm van slagen bij het examen. Het kan zijn dat de overgangsnorm iets anders ligt bij jouw op school, maar dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ik woordjes moest leren dan legde ik altijd een papiertje over de vertaling en keek ik naar het duitse/nederlandse woord en probeerde ik het te vertalen. Dan schoof ik het papiertje naar beneden om te kijken of ik het goed had. Goed: dan volgende woord. Fout: opnieuw beginnen.
Dit werkte bij mij altijd heel goed.
Grammatica vooral oefenen en herhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het begin had ik ook moeite met Duits. De key is om de grammatica te beheersen. Pak je boek en blader naar de grammatica overzichten, bestudeer het goed. Daardoor maak je minder snel een fout, want je kan makkelijk 3 fouten per zin halen als je een R te weinig of te veel hebt, of een ander letter.

Ik zelf heb dit gedaan, en toch bleek het niet genoeg. Ik heb daarna gekeken wat ik nog kon doen. Ik merkte dat ik mijn Engels goed had verbeterd toen ik veel spellen speelde waar je echt Engels voor nodig hebt. Probeer 's een spel te spelen en zoek een Duitse server op. Leg uit aan hen dat ze geen straattaal moeten praten, maar gewoon beschaafd zodat jij er wat van leert. Mij hielp dit erg, en had laatst een 7.6 op VWO niveau.

Succes met leren ;) En vergeet niet: Bij de woordenlijsten een blaadje gebruiken is zo gek nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt niet lukt door de bovenstaande tips, praat er dan eens met je docent over. Misschien kan hij/zij je verder helpen, door middel van extra opdrachten of een keertje extra uitleg over die moeilijke grammatica!

Wees niet bang om het met hem/haar te bespreken. Daar is een docent nou eenmaal voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in jouw geval veel naar Duitstalige televisieprogramma`s gaan kijken. Daar kun je veel van opsteken. Soms bewust en soms onbewust.