Er is geen goede Nederlandse vertaling voor het Engelse woord lockpicking, te beschrijven als het 'schadeloos sloten te openen zonder sleutel'.
Deze definitie houdt feitelijk in dat het openen van een slot met de slagmethode niet tot lockpicking kan behoren. Tegenwoordig is lockpicken naast een geliefde bezigheid van inbrekers en filmpersonages ook een sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

lockpicken is een sport/hobby om zo goed mogelijk te worden in het openen van sloten zonder sleutel dus door de sleutel natebootsen in de regel begint men bij simpele sloten zoals die van fietsen en werkt zich door de drie o's(oefenen oefenen oefenen)op naar de ingewikkelde goed beveiligde sloten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals gezegd is lockpicken het openen van een slot zonder over de sleutel te beschikken en zonder het slot, zichtbaar, te beschadigen.

Daar zijn nogal wat methoden voor. De meest bekende is wel het openen met zgn. 'Picks' wat je altijd in films ziet. Er wordt een haarspeldachtig iets in een slot gewurmd en binnen twee tellen is het slot open. Dat kan bij sommige sloten echt, maar de meeste sloten kosten toch echt meer tijd. Van een paar minuten tot vele uren. Om deze techniek te beheersen is heel veel oefening nodig.

Een paar jaar geleden was de zgn. Slag- of Klopsleutel heftig nieuws: een sleutel met alle punten tot de diepste positie weggeslepen waarmee je, zelfs zonder oefening, veel sloten kunt openen.

Een methode die in wedstrijdvorm wordt beoefend is het zgn. 'Impressioning'. Hierbij wordt geprobeerd een passende sleutel met de hand te vijlen door een blanco sleutel in een slot te steken en wat kracht uit te oefenen. De pinnetjes in het slot laten dan markeringen achter op de sleutel waar teveel materiaal zit. Dat wordt voorzichtig weggevijld, waarna de procedure herhaald wordt tot de sleutel past. Het is mogelijk op deze manier binnen enkele minuten een passende sleutel te hebben. Ook deze methode vereist veel oefenen en kennis van sloten.

Op de site van Toool (The Open Organization Of Lockpickers) is nog veel meer informatie te vinden.