Waarom 'scheer' in "scheer je weg"?

Wat is de link? Ik kan geen enkel verband bedenken waar dit woord mee te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Het beste antwoord

Het komt van scheren. Vergelijk het met het Middelnederlands "Schaven", wat 'zich wegpakken' betekent. Ik zou tegenwoordig maar "hoepel op" zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar 'Hoepel op vlerk!' dat bekt toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vlerk hanteer ik niet, donder op...((:

Andere antwoorden (5)

Iets wat je wegscheert, blijft erg lang weg... Dat is ermee bedoeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De link ligt niet aan het scheren wat je over je kin zou doen maar een term uit ons zeevaart verleden. Ergens vlak langs zeilen en daarvandaan weer weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scheren is niet alleen haren verwijderen, maar ook rakelings over een oppervlak bewegen...
(de meeuwen scheerden over het water van het meertje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Heeft heeft met snelheid te maken; scheren betekent ook zoiets als voorbijrazen. Wordt wel eens bij vliegtuigen gebruikt: "Het vliegtuig scheerde laag over".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
supergedaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het niet overtypen van iets bovenstaande.