Is dit correct Nederlands?

Steeds vaker hoor ik mensen dit zeggen: 'ja of te nee' in bijvoorbeeld deze zin: ' ik probeerde een afpraak te maken, ze laat nog wel weten of ze kan, ja of te nee. '

Ik begrijp de toevoeging van 'te' niet,,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
12.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
staat te hier niet voor dan wel ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"afpraak" is inderdaad geen correct Nederlands....(-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, scherp,friezin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is volgens mij (begonnen als) iets streeksgebondens Cindy. Net zoiets als overmatig gebruik van 'doen', bijvoorbeeld je hoort mensen die zeggen: "Ik zal doen zorgen dat het in orde komt." Of "Doe eens even meewerken".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou best eens kunnen, Martijn. Jouw voorbeeld hoor ik idd ook wel eens vallen, maar minder vaak,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken trouwens ook mensen die er 'de ja of de nee' van maken. Ik vind dat storend, dergelijk taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het zeker :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg idd altijd: "ja of te neen" :P

Het beste antwoord

Ofte is de oude vorm van of, die alleen nog gebruikt wordt in het voegwoord oftewel en in de vaste uitdrukkingen 'nooit ofte nimmer' en 'ja ofte nee', zoals in 'Neem je het aanbod aan ja ofte nee?'
Doordat ofte in het hedendaagse Nederlands verder niet voorkomt, herkennen veel mensen het niet meer als één woord. Ze vatten het op als een combinatie van of en het voorzetsel te. En in plaats van 'Neem je het aanbod aan ja ofte nee?' zeggen veel mensen dan ook 'Neem je het aanbod aan te ja of te nee?' Te wordt dan niet alleen van ofte losgemaakt, maar ook twee keer gebruikt, als een soort 'versterking' voor ja en nee. Te ja of te nee komt al sinds 1992 voor in Van Dale met de betekenis 'al dan niet'.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel helder! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zo'n antwoord neem ik graag mijn petje af! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed hoor +
rose
13 jaar geleden
Heel mooi gekopieerd! Goed zo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose: sarcasme? Of echt gemeend?
sterredag
13 jaar geleden
beter goed gejat, dan slecht verzonnen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
rose
13 jaar geleden
Ze heeft van mij een plus gehad. Sarcasme dus.

Andere antwoorden (5)

Nee. Dat is geen correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp ik ook niet. Ik zou zeggen: "......ze laat nog wel weten of ze wel of niet kan".
13 jaar geleden
Lijkt mij niet....te ja of te nee misschien wel. Maar ik zie ook het nut van die 2x "te" niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter is: Ze laat nog weten of ze al dan niet kan komen.

De zin die jij hier als voorbeeld hebt genomen loopt een beetje 'mank'

Wellicht begrijpt iedereen wèl wat ermee bedoeld wordt..maar mooi is die zin in elk geval niet.

De omschrijving "te ja of te nee" werd heel vroeger wel vaker gebruikt.. en is daarom wat ouderwets.

Grammatica is echter een z.g. afleidende wetenschap. Dit wil zeggen..Men kijkt HOE de praktijk is en stelt naar aanleiding daarvan de regels vast.

Dus iets fout noemen kan soms wat moeilijk zijn, ..omdat het zo is dat..

Als iedereen iets fout zegt..het zomaar goed kan worden.

Mijn gevoel zegt mij echter dat dit geen correct Nederlands is.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord! +
Ik heb iets gevonden van iemand die zich dat ook heeft afgevraagd.

Te ja of te nee

Mijn moeder zei vroeger wel eens: 'Alles waar te voor staat is niet goed.' Moeders hebben altijd gelijk, ook als ze dat niet hebben. Die wetenschap maakt het leven eenvoudig. Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is; altijd de nuance opzoeken maakt het leven ingewikkeld en zwaar. Veel vragen kun je daarom eenvoudig met 'ja' of 'nee' beantwoorden:

'Neem je mijn aanbod aan?'
- 'Nee'
'Is de evolutietheorie bewezen?'
- 'Ja'
'Ben je altijd positief en onbevooroordeeld?'
- 'Ja'

Kort en duidelijk, daar hou ik van. Toch vinden sommige mensen ja niet ja genoeg en nee niet nee genoeg. Ja kan nog jaër en nee kan nog neeër. Ik merk namelijk steeds vaker dat vragen als meerkeuze gesteld worden, waar bij 'ja' of 'nee' niet als antwoord worden toegelaten:

'Laat je nog even weten of je morgen kunt, te ja of te nee?'
'Blijft hij bij Ajax voetballen te ja of te nee?'
'Zal ik die iPod kopen te ja of te nee?'
Enzovoorts.

Wat moet ik me voorstellen bij te ja als antwoord op de vraag of ik morgen kan? Als ik 'te ja' zeg, dan biedt een gewoon 'ja' in het vervolg geen zekerheid meer, want te ja is jaër dan ja. Of heeft de vraagsteller het vertrouwen in mij verloren en gelooft hij mijn ja al niet meer? Of is te ja teveel van het goede en dus niet acceptabel? Ik raak er confuus van.

Op gesloten vragen kun je alleen met 'ja' of 'nee' antwoorden, dat weet iedereen. De toevoeging 'ja of nee' is dus al overbodig, maar 'te ja of te nee' is volkomen nutteloos en stupide bovendien. Omdat ze altijd gelijk heeft had mijn moeder dus gelijk. Alles waar te voor staat is niet goed.

Zal ik te ja of te nee een 7 op de irrischaal geven te ja of te nee? Te ja, dus een 8.