Wat is het tegenovergestelde van lijden?

Volgens het woordenboek is er geen antoniem voor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.8K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gelukkig zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genieten.

Lijden is gebukt gaan onder smart en verdriet en zorg. Het tegengestelde is vreugde over geluk en voorspoed. Dan kom je uit op genieten.
Alleen is dat woord iets te 'plat' in mijn beleving. Van een ijsje geniet je ook. Maar zoiets is het wel.

Toegevoegd na 46 seconden:
Vergelijk:
ik lijd aan migraine
ik geniet een goede gezondheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dat moment is het lijden even verminderd. Iemand lijdt verdriet door een sterfgeval. Maar tijdens de begrafenis worden er herinneringen opgehaald en men heeft even vreugde door de goede gedachte aan de overledene. Op dat moment is het lijden even weg. Maar daarna komt het weer terug.
Ik denk dat genieten en lijden niet samen gaan.
sterredag
13 jaar geleden
Haat en liefde zijn ook tegengestelde, echter staan die ook heel dicht bij elkaar je kan van iemand houden en die persoon haten tegelijkertijd, dus omdat je het tegelijkertijd kan doen, vind ik nog niet dat het dan geen tegengestelde kan zijn. Ook vind ik de uitleg bij dit antwoord heel goed.
genieten lijkt me ook t juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
Lijden, vanuit het oogpunt van ziekte bezien: gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alhoewel ik eigenlijk voor genieten zou gaan en dat niet door vraagsteller echt geaccepteerd wordt.

Wat vind je dan van zorgeloos?? Als je zorgeloos bent, dan lijdt je in ieder geval niet.
13 jaar geleden
Gelukkig zijn is geen antoniem van lijden, taalkundig kan dat helemaal niet; je kunt niet gelukkig zijn aan liefde en dus ook niet ongelukkig aan kanker.
Het is dus geen antoniem maar voor mensen met hun boerenverstand wel het tegengestelde.

Toegevoegd na 35 seconden:
Taalkundigen snappen ook niks van het leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plezier
welbehagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedijen (als in, vertaling van to thrive) - in plaats van er negatieve gevoelens uit te halen, er gebruik van maken op een positieve manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mijn favoriete woord maar ik denk dat het hedendaagse woord "chillen" van gelijke zwaarte is oftewel intens ontspannen.