Wat is in het Duits het verschil tussen Gleisen en Schienen?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Volgens mijn Prisma woordenboek Duits-Nederlands:
das Gleis: spoor, rails.
die Schiene: rail, spoorstaaf, spalk, armstuk, scheenstuk (van harnas), elektrische kabel/rail.
Met Gleis zullen de Duitsers dus bedoelen wat wij "het spoor" noemen, met Schiene de enkele rail c.q. spoorstaaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo een beetje op de duitstalige wiki rondsurf, dan lijkt het erop dat Gleis de rails zijn en Schienen de stalen balken die er tussen liggen.

"Als Gleis wird die Fahrbahn für Schienenfahrzeuge bezeichnet. Diese Fahrbahn besteht in der Regel aus hintereinanderliegenden Schwellen, auf denen zwei parallel liegende stählerne Schienen befestigt sind. "

http://de.wikipedia.org/wiki/Gleis

Zie ook de derde foto op de site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dwarsliggers heten Bahnschwellen
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnschwelle
Gleis is het spoor waarvan de trein vertrekt bv gleis 1
gleis 2
En schienen is de rails .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekend allebei hetzelfde.
De rails.