Er is sprake van een accentverschil tussen 'beslissen' en 'besluiten'.
Bij het gebruik van beslissen ligt de nadruk op het doorhakken van een knoop, zodat aan bestaande onzekerheid een einde gemaakt wordt; bij besluiten ligt het accent op na rijp beraad komen tot een keuze tussen alternatieven.

Voor uitgebreidere uitleg zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Op gevoel zou ik zeggen er is besloten, beslist zou je gebruiken in een spreekwoord als "beslist niet dat ik het zou doen" o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beslist is tegenwoordige tijd.
Besloten is verledentijd.

Toegevoegd na 21 minuten:
Besloten kan ook een voltooid deelwoord zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Het een komt van beslissen het andere van besluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien is beslist geen tegenwoordige tijd, maar voltooide tijd van beslissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij beslist dat we gaan slapen.
Dat is tegenwoordige tijd.
Eerst nadenken voor je een min geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beslist is tegenwoordige tijd, maar ook voltooid deelwoord. Het is dan wel "hij heeft beslist". Het werkwoord besluiten is dan "Hij besluit, hij besloot,"hij heeft besloten".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies
Het zijn vervoegingen van twee verschillende werkwoorden:

beslissen / beslist

besluiten / besloten

Toegevoegd na 3 minuten:
De werkwoorden betekenen op zich hetzelfde. Beslissen, besluiten, bedisselen zijn synoniemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Via Google kom ik ook op een eerder gestelde vraag over beslissen en besluiten: http://www.goeievraag.nl/vraag/beslist-besloten.53218
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als moeder tegen haar zoontje zegt,,je mag s,avonds na 7 uur beslist niet meer buiten spelen nu.
Dat hebben je vader en ik besloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beslist is het volt. dw van het werkwoord beslissen en besloten van het ww besluiten. Dus als je een beslissing neemt, heb je beslist. En als je een besluit hebt genomen, heb je besloten. Is het zo duidelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets is besloten, als er een paar of meer een beslissing nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er beslist is dat het een besloten feestje word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vereniging kan beslissen een lid een sanctie op te leggen en een vereniging kan besluiten zichzelf op te heffen.
Beslissen doe je over een persoon of zaak, besluiten neem je over jezelf.