Waarom ergeren sommige mensen zich zo enorm aan spelfouten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Mogelijk omdat de meeste browsers en tekstverwerkers standaard spellingscontrole hebben die je aangeven wanneer er een fout gemaakt wordt. De schrijver heeft dus zelf de middelen om te zien dat hij een fout gemaakt heeft (wanneer het een pure spelfaut is als deze, niet een grammaticale fout of een verkeerd woord als de volgende), en het is dan een kleien moeite om even te kijken wat er precies mis is gegaan.

Het zou kunnen dat het laten staan van fouten dan wordt gezien als lui of respectloos tegenover de lezer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat door sommige spelfouten zinnen vervelend zijn om te lezen. Als je door meerdere spelfouten de zin drie keer moet overlezen dan vindt men dat vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net als toen jij je huis moest scheren...;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen een typ fout en een spelfout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHAHAH
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahah, ja foutje maar ik heb het gecorrigeerd in de begeleidende tekst. en zo erg was dat foutje nou ook weer niet.
Omdat ze voor iemand, die de Nederlandse taal goed tot redelijk beheerst en zelf poging doet om foutloos Nederlands te schrijven, ontzettend irritant zijn.
Als je een goede automobilist bent, erger je je toch ook kapot aan allerlei brokkenpiloten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je als lezer het gevoel kunt krijgen dat er geen moeite is gedaan om de tekst foutloos op te schrijven, maar je als lezer vervolgens wel wordt geacht het te begrijpen. Veel spelfouten in tekst komt rommelig en onverzorgd over.

Van een foutje hier of daar ligt niemand wakker, maar sommige mensen schrijven op een manier die desinteresse en gemakzucht uitstraalt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Dat vind ook.
paulus811
13 jaar geleden
Dank je khepput, scherp!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, dat was ik, heb het inmiddels hersteld.
paulus811
13 jaar geleden
ik loop lekker binnen zo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klaar ben je er mee!
het zijn meestal de mensen die zelf geen fout maken.
ik vind die msn taal juist een aanslag op het nederlands.dat vind ik moedwillig de taal verkrachten.
niet als iemand niet beter weet en het schrijft [intikt] zoals je het zegt ,als men het maar begrijpt zoals het bedoelt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik zelf geen aanslagen plegen op het Nederlands door geen hoofdletters te gebruiken en dt-fouten te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zanja
scherp van je maar je begreep de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat er mensen zijn die geen fout maken ; ik maak ze ook aan de lopende band, en erger me bij niemand aan een misdrukje. Irritante fouten zijn echter van een heel andere orde.
ik erger me niet aan spelfouten, ik maak ze zelf ook, dat kan gebeuren.
ik erger me aan msn taal, dit is een vraag en antwoord site, geen msn verkeer.
Rieneke1
13 jaar geleden
Volgens mij hebben mensen die zich ergeren aan taal fouten, moeite met lezen. Ik denk dat die mensen geschreven taal op een andere manier verwerken. Als ze langs een type foutje komen, raken ze de tel kwijt en raken ze geïrriteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan niet voor niets regels omtrent spelling en grammatica, daar heb je je dus aan te houden (zie bovengenoemde vergelijking met verkeersregels). Wanneer je dat niet doet staat dat slordig, en kan dat het lezen bemoeilijken. Bovenal vind ik het een disrespect voor de lezer, hij/zij neemt de moeite om je tekst te lezen; zorg dan ook dat de tekst correct is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je wel eens van dyslectie gehoord .
misschien heeft iemand zijn schaamte overwonnen en door jouw reactie weer terug bij af .
schrijven moet je niet vergelijken met verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dyslexie is een aandoening waar iemand niets aan kan doen, en in een dergelijk geval is het inderdaad waardevoller dat iemand überhaupt schrijft dan niet, maar de vraag werd in een brede context gesteld en dan laten we uitzonderingen even buiten beschouwing. Ofwel, voor mensen die geen last hebben van de door jou genoemde aandoening kunnen gewoon netjes Nederlands schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ mindseye, de categorie dyslectie valt hier vanzelfsprekend buiten. Het gaat om de rest en dan nog niet eens,degenen die het niet beter weten, maar de anderen, de z.g. ( excusez le mot ) lamlendelingen.
Omdat iedereen alsmaar zaagt over de wens/verplichting dat allochtonen Nederlands moeten kunnen lezen, spreken en schrijven. Maar zelf kunnen ze er dan geen zak van en maken ze de ene fout na de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze een tekst slecht leesbaar maken of een heel dom beeld van de schrijver geven. Beetje : moet ik iemand die op die manier een vraag stelt wel antwoord geven, want vermoedelijk begrijpt-ie er toch geen hout van'.
Bovendien is het Nederlands een schitterende taal, met vrij eenvoudig te volgen regels, die het niet verdient om dermate slordig of onachtzaam ge- of misbruikt te worden.

Let wel : dit gaat echt om ernstige, structurele fouten, niet voor het per ongeluk indrukken van een keer een verkeerde toets of het in je snelheid fout spellen van een werkwoord.

maar as ik egt een stuk text lees dat ik denk die heb er egt nix van begrepen die zit maar wat op ze toetsen te rammen en vint dat iedereen maar moet kunnen lezen wat er staat ook zonder hoofdletters of punten ofzo, dan vergaat me niet alleen de lust tot lezen en beantwoorden maar kan ik me ook egt ergeren ja. het is bijna onmogelijk om iemand die zig op die manier van de geschreven taal bediend serieus te nemen en het doet me gewoon zeer aan me ogen. waarom dat presies ik kan ik je niet vertellen, het namelijk voornamelijk een gevoel.

(Alle fouten in de laatste alinea zijn opzettelijk gemaakt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dat 'vrij eenvoudig te volgen regels' ben ik het niet eens. Niet alleen zijn de regels soms onbegrijpelijk, maar er wordt ook gegrossierd met uitzonderingen. (De laatste opmerking lijkt me overbodig.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind ze behoorlijk eenvoudig te volgen, zeker waar het werkwoordspelling en woordsamenstellingen betreft. Uitzonderingen die fout geschreven zijn erger ik me ook niet zo snel aan.