Das, de samenvoeging van Dat is, is dat correct Nederlands?

Toegevoegd na 4 minuten:
Jammer, ik zou het wel een mooie toevoeging vinden :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, "zo'n" was ook ooit "zo een". Dus dat soort samentrekkingen kennen we wel. Schrijf het alleen alsjeblieft wel als "da's"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar, maar "zo'n" zal je niet snel in een wetenschappelijke dissertatie tegenkomen ;)

Het beste antwoord

Nee, is geen correct antwoord. Het moet volledig DAT IS zijn volgens de Nederlandse taal. Das is een samengevoegd woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee. Soms zie je da's, maar dat is ook geen correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het is spreektaal en niet in de wet opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt van de reclame van dat ene bier merk. van gatverpielekes, das pas lekker.

Het ik geen correct nederland, het is een spreektaal/dialect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grote van dale zegt van niet, althans, niet voor die betekenis.

http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=das

Toegevoegd na 1 minuut:
de DIKKE van Dale uiteraard*

Dat het echter geen correcte schrijftaal is, betekent nog niet dat het geen Nederlands is, het val gewoonweg onder de Nederlandse "spreektaal"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee

Toegevoegd na 20 uur:
Hoezo zoveel minnen??
Vinden jullie van wel dan??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee zeker niet. Dat is gewoon spreektaal wat er de afgelopen jaren is ingeslopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, da's niet het goedste Nederlands. Het is spreektaal, dat is wordt voor 't gemak samengetrokken tot da's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling erop, door msn-taal en sms-taal, zal je dit soort verbasteringen steeds vaker gaan zien, voorbeeld..
w8 ff = wacht even, tis = het is.
op scholen zijn ze er niet echt blij mee, aangezien de nederlandse taal verbasterd word, maar ik vind de creativiteit van de jeugd waanzinnig goed gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet correct, maar in Vlaanderen is het courante spreektaal, in Duitsland doet men het omgekeerde voor 'was' zegt men in het dialect 'wat'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Das' als afkorting van 'dat is' is gewoon spreektaal. Het staat niet in het woordenboek. Das dus geen correct Nederlands als het gaat om schrijftaal ;P