Wat veroorzaakt de verbastering van taal en het ontstaan van straat-taal?

Ik denk aan verbastering van de taal zoals het foutief gebruik van het woordje 'die' maar ook de complete straat-taal cultuur die in de grote steden in de randstad begint te ontstaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (4)

als je iets makkelijker kan uitspreken dan het eigenlijk is of als er een afkorting is voor iets heel langs, en het is stoer om zo te praten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niets nieuws dat mensen zich proberen te onderscheiden door hun taalgebruik en dat bepaalde groepen bepaalde woorden en uitdrukkingen gebruiken die voor anderen "raar" zijn.
Dat was in mijn jeugd niet anders.
In de bekende verhalenbundel Camera Obscura van Hildebrand uit 1839 kwam al jongerentaal voor.

Hoogopgeleiden spreken anders dan laagopgeleiden, meertaligen spreken anders dan eentaligen en jongeren spreken anders dan ouderen.

Door de makkelijkere communicatie over de hele wereld en door allerlei multi-culturele invloeden kan een bepaalde trend in taal - zoals de straattaal - veel bekender worden en sneller verspreid worden.
Die taal gebruiken betekent nog steeds: ergens bij horen.

Foutief gebruik van taal is weer ietsje anders, dat is ook vaak een kwestie van te makkelijk, ongeinteresseerd en toch ook hier: het van elkaar overnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ook meespeelt dat men aan verkeerd opgevangen woorden een draai geeft, en dat deze draai een eigen leven gaat leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De multiculti samenleving is de grote veroorzaker hiervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, voor die tijd was het er ook al.
Dat kan jij weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten spraken we alleen maar dialect. Je kunt best gelijk hebben Momo,maar dat herinner ik me echt niet.