Wat vinden mensen eraan om poëzie te lezen ?

Ik vind gedichten vaak onbegrijpelijk en verward. Een gewone roman of waargebeurd verhaal is toch veel interessanter en spannender om te lezen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
5.3K

Antwoorden (5)

Ik vind het prachtig, omdat door het lezen van poëzie de innerlijke tere snaren van de dichter meer gevoeld wordt.
Het maakt diepere emoties los, en dwingt je om meer na te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe spannend of interessant of waargebeurd een verhaal ook is : het lezen ervan vraagt niet veel van je eigen creativiteit. Een gedicht kan dat vaak wél doen : het is vaak in heel weinig woorden gezegd, maar door je eigen ervaringen en inlevingsvermogen lijkt er een heel panorama aan beelden en gevoelens in jezelf open te gaan.

je kunt het onbegrijpelijk vinden, als wat er in een gedicht staat niet aansluit aan je belevingswereld.

Het is net als met muziek : iedereen vindt zijn eigen hoekje van wat 'mooi' is....

En je hóéft poëzie niet mooi te vinden : dat kan...
Jij vindt de muziek die ik geweldig vind misschien ook drie keer niks....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Een mooi gedicht kan me troosten en ontroeren,
ik heb een paar favorieten die ik prachtig vind, en sommige ervan kan ik uit mijn hoofd citeren inmiddels.

Ook gedichten voor en door kinderen vind ik vaak erg mooi.

Theo Olthuis is een dichter die dit mooie gedichtje schreef wat ik heb gebruikt bij het overlijden van een zeer dierbare:

In je hoofd kun je alles.
Fietsen naar de maan,
op de wolken staan.
Strelen met je handen los,
lopen door een donker bos.
Vechten met een tijger,
dansen met een elf
Afscheid nemen zonder tranen
Alles gaat vanzelf

Dit was geen absoluut geen afscheid zonder tranen, maar deze regels txt gaven voor mij aan hoe onmogelijk een afscheid kan zijn van iemand van wie je heel veel houdt...het benadert wat mij betreft op een mooie symbolische wijze de onmogelijkheid van het afscheid maar is ook voor mij ook zeer troostrijk door het mooie troostende "beeldende" erin....dat kan een gedicht voor je doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen kunnen ervan genieten om te lezen hoe
gevoelens, gedachten en ideeën in poëzie verwoord wordt.
gelukkig kunnen we kiezen uit allerlei mogelijkheden
om kennis te nemen ideeën, gedachten en gevoelens van anderen.
lezen, op welke manier ook, biedt afleiding e/o verstrooiing en geeft ook de mogelijkheid wat te leren of inzicht te verwerven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach Frans,gedichten zijn toch prachtig mooi,en heel leuk om te lezen

Ja elk mens is anders,dit gedicht is voor jou

ik vond dit wel een grappig gedichtje voor Frans

zijn leraren er zomaar?

zijn leraren er voor de gein?

leraren zijn er om problemen op te lossen,die er zonder hen niet zouden zijn.