Is '(Honderd) klokken van Londen doen Londen bonzen.' medeklinkerrijm?

Voor Nederlands moeten wij de zin 'Honderd klokken van Londen doen Londen bonzen.' leren als voorbeeld als een zin met assonantie/klinkerrijm. Echter bijna alle woorden in de zin eindigen op een -n en als uitleg in mijn boek staat gegeven: Medeklinkerrijm: In eindrijmpositie of vlak bij elkaar binnen een regel staan woorden die eindigen op dezelfde medeklinker(combinatie).
Wie kan mij vertellen of deze regel ook geldt voor deze zin en dus of deze zin zowel klinkerrijm als medeklinkerrijm bevat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Poëzie
3K

Antwoorden (2)

Nee. Het is klinkerrijm, want je ziet telkens de combinatie O + E.
Zou het medeklinkerrijm zijn, dan moest de zin iets in de richting van "Zeven klokken neven Londen deden Londen beven" zijn.
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
ven - ken - ven - den - den - den - ven
Géén klinkerrijm, want dan zou je bijvoorbeeld want de ene keer heb je twee e's en de andere keer een o en een e.
Musonius
8 jaar geleden
Ja, dat heb je wel heel mooi opgemerkt. Naast klinkerrijm - ook wel assonantie genoemd - bestaat ook medeklinkerrijm: alliteratie (woorden die beginnen met dezelfde letter(s), bv 'Heerlijk helder Heineken', 'Kind noch kraai hebben', 'Door schade en schande wijs geworden') en acconsonantie (woorden eindigen met dezelfde medeklinkers, bv -nd in "Ik ben gewend aan grond en zand"). Bij honderd/klokken is sprake van klinkerrijm vanwege de terugkerende oh-klank. Bij honderd/Londen/bonzen keert, naast de oh-klank ook de 'n' terug. Als echter zowel de klinker als eindmedeklinkers herhaald worden is er sprake zuiver volrijm (voor de halfrijmen geldt: assonantie + acconsonantie = rijm).
Nu zal iedereen het eens zijn dat 'honderd' niet helemaal zuiver rijmt op 'Londen' en nog minder op 'bonzen'. De rijmSTAM is bij de beklemtoonde lettergrepen echter 'on' (HON-derd/LON-den/BON-zen). Als er sprake is van binnenrijm (rijm binnen een versregel) kijk je wat minder nauw dan bij eindrijm.
Je kunt dus, naast assonantie en acconsonantie, dus ook spreken van binnenrijm. Toegevoegd na 16 minuten:
Toevoeging:
Hoewel er dus wel iets in je vraag zit, is je eigen redenatie niet helemaal juist: bij rijm en halfrijm moet je letten op de beklemtoonde lettergrepen. Er is dus geen sprake van acconsonantie, omdat de woorden eindigen op -n (klokkeN/LondeN/bonzeN), maar omdat de rijmstam met een -n eindigt (hoN-dert/loN-den/boN-zen).
Ja. Bij 'honderd/Londen/bonzen' is sprake van acconsonantie, maar omdat de voorafgaande klinkers ook gelijk zijn, is er sprake van heel rijm.

Naast klinkerrijm - ook wel assonantie genoemd - bestaat ook medeklinkerrijm: alliteratie (woorden die beginnen met dezelfde letter(s), bv ‘Heerlijk helder Heineken’, ‘Kind noch kraai hebben’, ‘Door schade en schande wijs geworden’) en acconsonantie (woorden eindigen met dezelfde medeklinkers, bv -nd in "Ik ben gewend aan grond en zand").

Bij honderd/klokken is sprake van klinkerrijm vanwege de terugkerende oh-klank. Bij honderd/Londen/bonzen keert, naast de oh-klank ook de ‘n’ terug. Als echter zowel de klinker als eindmedeklinkers herhaald worden is er sprake zuiver volrijm (voor de halfrijmen geldt: assonantie + acconsonantie = rijm).
Nu zal iedereen het eens zijn dat ‘honderd’ niet helemaal zuiver rijmt op ‘Londen’ en nog minder op ‘bonzen’. De rijmSTAM is bij de beklemtoonde lettergrepen echter ‘on’ (HON-derd/LON-den/BON-zen). Als er sprake is van binnenrijm (rijm binnen een versregel) kijk je wat minder nauw dan bij eindrijm.
Je kunt dus, naast assonantie en acconsonantie, dus ook spreken van binnenrijm.

Hoewel er dus wel iets in je vraag zit, is je eigen redenatie niet helemaal juist: bij rijm en halfrijm moet je letten op de beklemtoonde lettergrepen. Er is dus geen sprake van acconsonantie, omdat de woorden eindigen op -n (klokkeN/LondeN/bonzeN), maar omdat de rijmstam met een -n eindigt (hoN-dert/loN-den/boN-zen).