Is 'dichter des vaderlands' een betaalde functie?

Is het een fulltime baan en is er van het eventuele inkomen te leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Poëzie
3.3K
Antoni
11 jaar geleden
Hier http://sprokkels.weblog.nl/geen-categorie/dichter-des-vaderlands/ vond ik gegevens van 2005: "Voor hem staat er (naast de eer) een symbolische vergoeding tegenover: de Dichter mag een kunstwerk ter waarde van vijfduizend euro uitzoeken en krijgt elke maand een boeket Hollandse bloemen."

Antwoorden (2)

Ook zijn er wat kanttekeningen te plaatsen bij opmerkingen die Ramsey Nasr in Kunststof TV maakte. Hij vertelde o.a. dat het Dichter des Vaderlandschap een onbezoldigde functie was. Formeel gezien klopt dat misschien (al kan ik me toch echt goed herinneren dat hij bij aanvaarding van het ambt een cheque van vijfduizend euro ontving), maar in de praktijk is dat natuurlijk complete kolder. Gezien de vele betaalde opdrachten en optredens die de functie met zich meebrengt kan je rustig stellen dat het Dichter des Vaderlandsschap garant staat voor vier jaar riant inkomen.

http://nederlandsepoezie.wordpress.com/2013/01/07/gouden-ganzenveer-voor-ramsey-nasr-felicitatie-en-kanttekening/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5000 euri voor 4 jaar is niet mis, he. En als het klopt wat je zegt over al die optredens en opdrachten, heb je weinig tijd om van zo'n 'riant inkomen' te leven, maar is het kei- en keihard werken.
Dichter des Vaderlands is een initiatief van Poetry International, NRC Handelsblad en NPS. Van de Dichter des Vaderlands wordt verwacht vier keer per jaar over kwesties van nationaal belang te schrijven. De benaming Dichter des Vaderlands is een eretitel, en geldt voor een periode van vier jaar. De dichter is vrij om dit ambassadeurschap op eigen manier te interpreteren. Hij of zij kan zelf een project ontwikkelen om aandacht en enthousiasme voor poëzie uit binnen- en buitenland te genereren, maar kan ook alleen ingaan op verzoeken van personen of organisaties die op hem of haar af zullen komen.
Er wordt een royale vergoeding voor gegeven; een Dichter des Vaderlands die consciëntieus en vlijtig zijn/haar taak uitoefent kan er prima van leven.
Amadea