bestaat er een echt kwalitatieve site waarop je poëzie, verhalen e.d. kan delen met anderen om feedback te krijgen?

het moet wel echt iets van kwaliteit zijn, ik vond er al enkele maar de dingen die erop stonden waren voor een groot stuk echt erbarmelijk : karamelrijmpjes e.d.

12 jaar geleden
in: Poëzie
1.8K

Het beste antwoord

Nee, zo'n site bestaat niet. En als je daar even over nadenkt is dat ook niet zo vreemd. Internet is bij uitstek het medium waar iedereen zijn zegje kan doen, of zijn "karamelrijmpjes" kan plaatsen. Er is ook geen speciale YouTube-achtige site waar je alleen maar kwaliteitsfilmpjes kunt zien, en als zo'n site er is, dan is het aantal bezoekers te verwaarlozen.

Bovendien gaan mensen die echt kwaliteits-gedichten en verhalen schrijven hun werk niet op internet zetten, maar doen er iets anders mee. B.v. hun werk proberen uit te geven. Zij bezoeken die sites ook niet, omdat ze ook de pest hebben aan het karamel-gedoe. En dan is de cirkel rond: want als er geen mensen komen die kwaliteit leveren, dan wordt het ook nooit wat met zo'n site.

Het enige wat je kunt doen, is toch op een van die sites te gaan publiceren. Ik neem aan dat jij geen rommel schrijft, en zo kun je het nivo opkrikken. En natuurlijk kun je ook weer anderen helpen, die volgens jou gedichten schrijven van onvoldoende kwaliteit. B.v. door opbouwende kritiek te geven. Dan sla je 2 vliegen in één klap.

Overigens geloof ik ook best in kwaliteit (b.v. in muziek en films) maar of kwaliteit altijd maar zo makkelijk objectief te definieren valt, dat vraag ik me af. Volgens de mensen die er echt verschrikkelijk veel verstand van hebben, schrijft Connie Palmen kwaliteit, en Saskia Noort rommel. Maar de lezers vinden Palmen's boeken bijna onleesbaar gezeur, en verslinden de boeken van Noort. De grote vraag is hier, wat kwaliteit nou eigenlijk betekent. Ik weet het ook niet :-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
hoi, bedankt voor je interessante antwoord. je hebt volledig gelijk wat betreft kwaliteit hoor, dat is heel subjectief. wat ikzelf kwalitatief noem is niet hetzelfde dan populair of zoiets. Mensen houden nu eenmaal van hapklare brokken, niks mee mis ook. Alleen interesseert mij dat minder.
Wat ik hier echter bedoel is dat er soms dingen zijn waarvan ik denk : my god, dit kon ik al beter toen ik zes was. Bv. karamel frikandel snottebel - rijmpjes. Of "ik hou van jou ik blijf je trouw want je ogen zijn blauw"-gedichte. Daar kan ik zelfs met de beste wil van de wereld geen positieve feedback op geven noch opbouwende kritiek. Dat is afbreken en terug opbouwen, renovatie is niet mogelijk.
Mijn vrees is dan dat ik op zo een site wat het "Connie Palmen"-fenomeen word, poëzie die niemand wil lezen omdat niemand ze snapt. (ik schrijf nochtans vrij toegankelijk vind ik (?))
Ik wil mettertijd graag naar een uitgever, maar het zou gewoon leuk zijn als ik het eerst eens anoniem aan een "objectief" persoon (lees: iemand waarmee ik niet bevriend ben, geen familie...) kan laten lezen. n Forum is dus ideaal.
Ik zoek nog even verder en zal dan maar gaan voor de minst erge zeker ?;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor! :-) Schrijf je eens in op 2 van die forums, en kijk de kat eens uit de boom. Misschien valt het mee, en kun je er uiteindelijk 1 kiezen die toch wel een beetje redelijk van kwaliteit is. Maar waarom start je geen wordpress blog? Zet daar wat van je gedichten en verhalen neer, nodig mensen uit feedback te geven, en nodig ze ook uit hun huisvlijt daar te plaatsen. Je kunt dat zelf in de hand houden, door al te veel trouw-blauw- van je hou-bagger niet te plaatsen. Je bent dan immers eigen baas op je eigen blog. Je kunt het allemaal nog wat opfleuren door iets te plaatsen van iemand anders, en wat jij mooi vindt. Er zijn best goede gedichten en verhalen te vinden die rechtenvrij zijn. Veel succes!