Hoe vertel je de inhoud van een gedicht? Zie beschrijving.

Ik moet voor Nederlands een poëziebundel lezen en ik heb gekozen voor De Belijdenis van de Stilte van A. Roland Holst. Nou moet ik als opdracht van ieder gedicht kort de inhoud vertellen.

Hoe doe ik dit? Moet ik de achterliggende betekenis vinden of vertellen wat er letterlijk staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
5.1K

Antwoorden (2)

Vertellen wat er letterlijk in het gedicht staat, is eigenlijk niet mogelijk. Want dan moet je het "letterlijk" overschrijven, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Het gaat erom, als je wordt gevraagd de inhoud weer te geven, dat je jouw interpretatie van het gedicht opschrijft, dus wat er volgens jou wordt bedoeld. Eventueel kun je je gedeeltelijk laten leiden door interpretaties van anderen, b.v. recensenten, of iemand die een studie van de gedichten van Holst heeft gemaakt.

Een gedicht geeft nooit de echte werkelijkheid weer, maar kijkt op een andere manier tegen de werkelijkheid aan. Net zoals een schilderij; een schilderij is ook geen foto maar is de werkelijkheid gezien door de ogen van de kunstenaar.

De meeste dichters, schilders en andere kunstenaars hebben niet de pretentie een bepaalde bedoeling over te brengen, maar geven de lezer of kijker zèlf de gelegenheid om dat uit hun kunstwerk (of gedicht) te halen, wat voor hem van belang is.

De beoordeling van je opdracht zal waarschijnlijk niet gaan, over of je iets goed of fout hebt ontdekt, maar of je in staat was iets "achter" de regels van het gedicht te ontdekken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zeggen wat er in je opkomt als je het gedicht leest. Zelf heb ik van mijn docente een blad gekregen met typografische kenmerken, klankkenmerken, semantische kenmerken vormen van beeldspraak en wat je nog meer weet over de schrijver en meer uitgaven. Ook moet je natuurlijk je eigen mening erin verwerken, en let op je moet wel zeggen dat het jouw mening is en niet gewoon er zo wat neer zetten (IK VIND), dus niet het is een slecht gedicht. Ook moet je bij de interpretatie niet alleen zeggen waar het over gaat maar ook waaruit je dat baseert.
Voor meer informatie over de kenmerken kunt u me beter een bericht sturen zodat ik het kan uittypen want helaas staat het niet op internet en past het ook niet in dit bericht