Wat waren de belangrijkste motieven bij het werk van Rutger Kopland?

Geen huiswerk..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
1.5K

Antwoorden (1)

Niet waren, maar zijn, want hij leeft gelukkig nog hoor! Rutger Kopland is het pseudoniem van Hendrik van den Hoofdakker (Hoofdakker = Kopland!). Ik heb hem eens in het echt mogen zien (horen) uitleggen over zijn gedichten toen ik Cultuurwetenschappen studeerde aan de Open Universiteit: zeer interessant! Wanneer hij dicht over bv een huis, dan gaat dat eigenlijk over je (zijn) bovenwoning: in je brein dus. Van beroep is hij namelijk psychiater.

Als wetenschapper, psychiater en dichter trad Van den Hoofdakker op in het VPRO programma Van de Schoonheid en de Troost van Wim Kayzer. Hij is getrouwd, is afgestudeerd als psychiater, heeft drie kinderen en woont in Glimmen in de provincie Groningen.

Onder het pseudoniem Rutger Kopland werd hij een van de populairste dichters van Nederland. Hij debuteerde in 1966 met de bundel Onder het vee. Meer dan tien bundels volgden, alsmede enkele banden met gebundelde essays.
Zijn gedicht Jonge sla was aanleiding voor een aflevering van de RVU-televisieserie 'Mooie Woorden' van Theo Uittenbogaard, genaamd Jonge sla of De kunst van het vertalen (1995), over de onmogelijkheid om poëzie te vertalen. Bovendien gaf het naam aan een tijdschrift en een toneelgroep. Een fragment:

Jonge sla
Alles kan ik verdragen,
het verdorren van bonen,
. . .
Maar jonge sla in september,
net geplant, slap nog,
in vochtige bedjes, nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Altijd leuk zo'n antwoord met een persoonlijk tintje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boeiend verteld hoor! +