die zijn er niet, poezie is zo breed dat vrije asociatie bijna van toepassing is. gevoel is belangrijker dan evt regels over techniek of hoe het eigenlijk moet. dit principe zie je ook terug in de muziek: tikken met je pen en daarbij neurien is muziek op jou eigen manier en niet minder dan muziek van iemand die vind dat je conservatorium moet hebben gedaan om echte muziek te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Poezie / dichtkunst kent wel een paar regels maar daar hoef je je niet aan te houden

De vorm van de tekst krijgt bij gedichten veel aandacht. Tot de vorm kunnen onder andere klank, rijmschema's, traditionele stijlfiguren, het enjambement, strofes, beeldspraak, metrum, ritme en typografie behoren.
Het is niet noodzakelijk dat al deze elementen in een gedicht terug te vinden zijn.
Een gedicht hoeft niet te rijmen, hoeft zich niet te bedienen van een vast metrum of schema om een gedicht te zijn enzovoort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je zelf poezie gaan schrijven? Over dit onderwerp zijn ook boeken geschreven, bijvoorbeeld 'Gedichten schrijven', dat gaat over de eerste inspiratie, ideeën, invallen, metaforen en metrum tot en met het wikken, het fijnslijpen en het samenstellen van een bundel.
De boeken zijn in te zien (gratis), te leen of aan te vragen in de bibliotheek.
(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gedicht moet je aan het denken zetten en beroeren evt. ontroeren.
Meer regels lijken me overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gedicht dat poëzie bevat komt uit de geheugenbank van de hersenen van de dichter. Daarin zitten gegevens opgeslagen van ervaringen die we breekmomenten zouden kunnen noemen. Deze brengen, in minder dan een honderdste deel van een seconde, een trilling teweeg waaruit een gewaarwording van angst, twijfel, wrevel, blijdschap, vreugde, woede, verdriet, teleurstelling, pijn, verwondering, opstandigheid, of een andere gemoedsaandoening ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je,als je inspiratie hebt,gewoon schrijven wat je hart je in geeft! Ikdenk trouwens niet,dat er regels voor zijn.