Wat is de geschiedenis van Elfjes (dichtvorm)?

Voor school moet ik de Geschiedenis van Elfjes weten; we zijn bezig met een hoofdstuk over Gedichten. Ik bedoel dus niet de magische wezens maar de gedichten.
Dankjewel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
2.7K

Antwoorden (2)

Duidelijk.
de Elfjes.
het zijn gedichtjes.
ik weet een website.
opgezocht!

;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gedaan Koos! Hoe moeilijk kan het zijn he? De plus is voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe vond je mijn "elfje" gedicht? ;-)
rose
12 jaar geleden
En waar staat dan iets over de geschiedenis van het elfje?
Toen Frederice van Faassen een Amerikaanse werkvorm voor het schrijven van hele korte gedichtjes had bestudeerd, kon ze niet vermoeden welke vormen de toepassing ervan in Nederland aan zou nemen. De 'elf' was uit de Verenigde Staten geïmporteerd onder de naam 'Cinquain'.

Elfen zijn geïntroduceerd in het Nederlandse taalgebied door de Taaldrukwerkplaats Amsterdam. In 1987 verscheen het handboek: Taaldrukken, verder dan zeggen en schrijven, waarin de werkvorm uitgelegd is.

Slechte vormen van het schrijven van 'elfjes' doen algemeen de ronde, een reden waarom taalvormers terughoudend zijn geworden in de toepassing ervan. Veel elfjes fladderen onbegrepen rond.

Lees verder:

http://www.taalvormingentaaldrukken.nl/AR/AR0224.htm