Wat zette de eerste bloemen in bloei?

Toegevoegd na 1 uur:
Kwam het door de aanwezigheid van bestuivers zoals bijen of verschenen de bijen pas toen er al bloemen waren waar ze stuifmeel en nectar uit konden halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wikipedia is niet altijd zonder meer betrouwbaar, maar in dit geval geeft het Wikipedia-artikel over bloemen een erg leesbare samenvatting van de evolutionaire ontwikkeling van bloemen. Zie de Bron hieronder.

Toegevoegd na 1 minuut:

In het kort komt het erop neer dat planten al heel lang beschikten over sporenvormende organen. Die zien we nu nog terug bij bijvoorbeeld varens.

Uit die sporenvormende organen hebben zich bloemen ontwikkeld. Details, voor zover bekend, vind je in onderstaand Wikipedia-artikel. Je kunt ook zoeken op de zoektermen Flower en Evolution.

Veel blijft echter nog onbekend. We hebben dan een redelijk idee, maar of dat 100% klopt, en hoe de details nu precies zitten, dat weten we nog niet.

Toegevoegd na 1 uur:

N.a.v. je toevoeging:

De bij verscheen pas veel later. Toen de bloemen ontstonden, waren er al wel andere insecten.

Er waren, zoals hierboven beschreven, ook al sporenplanten. Die sporen werden door de wind verspreid.

Het was voor de plant nuttig wanneer de sporen ook op andere manieren konden worden verspreid. Het idee is, dat heel geleidelijk aan structuren ontstonden die voor insecten aantrekkelijk waren. De insecten (niet de insecten die wij nu kennen, maar de insecten die toen leefden) kwamen op die structuren af, de sporen kleefden aan hun lichaam - en de eerste sporenverspreiders waren een feit.

Vanaf dat moment is de ontwikkeling snel gegaan, omdat planten die hun sporen (zaden) beter weten te verspreiden, een grote voorsprong hebben.

Dit is nu het idee. Het klink heel plausibel. Of het ook echt zo gegaan is, zal verder fossielenonderzoek, DNA-onderzoek, RNA-onderzoek enzovoort moeten uitwijzen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Combinatie van zon, water, voedingsstoffen in de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wens tot kinderen.
Wederom: De tijdsschaal waarop dit soort dingen gebeuren leiden er toe dat er geen 'eerste' bloem is. Het is een continue process waarin steeds meer een boemachtige voortplantingsorgaan ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn tijdens de schepping één dag na elkaar ontstaan. Dit betekend dat toen de bloem gemaakt is en ook de bij gemaakt is het systeem werkte. Dat is kan op basis van evolutie is onmogelijk als je naar de kans berekeningen kijkt.