Is de tombe van Johannes Paulus II een relikwie? Zo nee, geef aub een voorbeeld van een relikwie dat in het heden is ontstaan.

Ik moet voor school een relikwie zoeken wat nog niet zo lang geleden is ontstaan. Is het graf van Johannes Paulus daarom een relikwie? Zo nee, geef dan wel een relikwie graag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Na de heiligverklaring van, in aanwezigheid van duizenden Belgische en Amerikaanse pelgrims en elf van de laatste verbannen melaatsen van het eiland Molokai, en de daaropvolgende overdracht begint de relikwie met een voetwortelbeentje van pater Damiaan aan een rondreis door de Verenigde Staten.

Pater Damiaan werd enkele maanden geleden heilig verklaard
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, het graf is geen relikwie. Een stukje van zijn gewaad (kazuifel, albe, toga) of een haarlokje, dat zijn relikwieën.
13 jaar geleden
Binnen het rooms-katholicisme worden met relikwieën de overblijfselen bedoeld van het lichaam van heiligen, van door hen achtergelaten voorwerpen of van voorwerpen die met hun lichaam in contact zijn geweest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Relikwie

Alleen paus Johannes-Paulus II verklaarde de laatste decennia al bijna 500 mensen heilig!
Daar moeten dus relikwieen genoeg van zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op de vorige beantwoorders die uitgaan van de officiële heiligen, kan je een relikwie ook beschouwen als iets dat te maken heeft met wat door jou of een ander als heilige wordt gezien. Zo zullen mensen een kledingstuk van Gandhi ook als relikwie kunnen beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een relikwie is een overblijfsel van een heilige. Dit kunnen botjes,haarlokken, ja, zelfs de lijkwade waarin de afbeelding van Jezus te zien is (zou zijn) is een relikwie.Dit geeft aan dat relikwieën ook door hen achtergelaten voorwerpen kunnen zijn die met hun lichaam in contact zijn geweest. Relikwieën werden vaak naar kerken gebracht om het bezoekersaantal aan te wakkeren. Er zijn vaak in vooral katholieke plaatsen jaarlijks processies waarin het relikwie wordt rondgedragen in een optocht met gelovigen. Ik denk dat een van de laatst gevonden relikwieën een botfragment dat in de schedel van Jezus was verstopt bij de restauratie van een kruisbeeld in de Nijmeegse Abtkerk. Het was verpakt in een lapje katoen.
Men gaat nu onderzoeken waarvan het botje afstamt.
Deze ontdekking werd in aug. 2010 gedaan. Zo kan heden nog een relikwie ontstaan doordat iemand heilig wordt verklaard en er voorwerpen gevonden zijn die hij/zij heeft aangeraakt of tot het lichaam behoren.

Het waren in het begin martelaren die heilig werden verklaard, hierop volgden kerkvaders, priesters , jezuïeten,
missionarissen, paters, nonnen etc. Ook werden in de middeleeuwen bekende of legendarische personen heiligen omdat de bevolking ze aanbad in hun bewondering. Pas in de laatste helft van de middeleeuwen eiste de kerk het alleenrecht op om heilig te mogen verklaren. Er kwam een streng reglement.

De meest recente zaligverklaring was vorige maand in Rome. Hier werd de 18 jarige Chiara Badano zalig verklaard. Zij stierf in 1990. Ze was zeer gelovig en maakte deel uit van de Focolarebeweging in Italië.
Ze had botkanker en droeg haar ziekte met een opmerkelijke vreugde.In 2008 werd zij na haar dood tot'eerbiedwaardige dienares van God', verklaard op voorspraak van een bisschop en toen er een wonderbaarlijke genezing had plaatsgevonden op voorspraak van Badano en de paus in Dec. 2009 het wonder erkend had, was de weg naar zaligverklaring geopend. Zo zouden overblijfselen van haar zomaar recent ontstane relikwieën kunnen zijn.
13 jaar geleden
als iemand heilig word verklaart is iets dat hij heeft aangeraakt heilig in relikwieën heb je meerder levels zo als
als iets op de huid gedragen is is iets minder heilig dan een stuk bot en een schoen veter is dan b.v het minst heilig.