Wat was de rol van de Nederlanders bij de Spaanse Armada?

Ik wil weten wat de rol van de Nederlanden was bij de vloot van Armada. Ik kan op wikipedia nks vinden over een rol van de Nederlanders...? Daarvoor heb ik jullie.!;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Op wikipedia staat ongeveer (samenvatting):

De vloot van Armada kwam vanuit Spanje door Het Kanaal om van Vlaanderen een leger naar Engeland te transporteren. Nederlandse schepen (met Nederlanders erop etc). Blokkeerden echter de haven en zo kon het leger niet op de schepen komen. Toen de vloot buiten de haven moest wachten werd het aangevallen door de Engelse vloot die veel schade toebracht. De Spaanse Armada ging er toen vandoor maar verloor (tijdens het gevecht) en op de terugweg zoveel schepen dat het een tijdje duurde voordat de Spaanse zeemacht zich weer herstelde.

Toegevoegd na 8 minuten:
Op de Engelse wiki heb ik nog een kleine toevoeging gevonden:
De datum was 27 juli 1588.
De Vloot Armada wou aanleggen in de haven van Dunkirk (zie plaatje (als die het doet)). Deze haven werd echter geblokkeerd door een Nederlandse vloot onder leiding van Luitenant-Admiraal Justin van Nassau.
De vloot probeerde de Nederlandse vloot weg te jagen maar die was niet gelukt. In de buurt was er geen andere haven waar het water diep genoeg was om veilig in te schuilen en dus moest de vloot als het ware op open zee overnachten. Die nacht (28 juli) stuurde de Engelsen vuurboten op de Spaanse vloot, deze raakten in paniek en de organisatie was verloren. Hierdoor konden de Engelsen veel schade toebrengen.

Oftewel: Doordat de (eigenwijze) Nederlanders de Spaanse vloot niet de haven inlieten waren ze veel gevoeliger voor de Engelse aanval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indirecte gevolgen:

- Nederlandse kaapvaarders (boekaniers) en Engelse Kaapvaarders (Privateers) plunderden stelselmatig Spaanse schepen en lieten deze zinken, waardoor de Spaanse zeemacht langzaam maar zeker aftakelde. Het Spaanse Rijk had zijn handen vol aan het vangen en berechten van deze kaapvaarders. Hiervoor zijn schepen nodig, waardoor de Spaanse Armada niet zijn volle macht tegen de Engelsen kon benutten en uiteindelijk viel.

- Nederland was de enkele jaren voor de val van de Spaanse Armada onafhankelijk geraakt van het Spaanse Rijk. Het Spaanse Rijk kreeg hierdoor minder inkomsten; dus kon het ook minder manschappen inhuren. Ook de Spaanse schepenbouw stagneerde.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel 'indirecte oorzaken'.