Uit nederland, daar is van oorsprong het nederlands uit.

Toegevoegd na 8 minuten:
“Het huidige grondgebied van Nederland en Vlaanderen wordt al vele duizenden jaren bewoond en die bewoners hadden hun eigen taal of talen. Rond het begin van de jaartelling kwam er vanuit Noord-Duitsland een Germaanse kolonisatie. Toen sprak men hier dus Germaans. Na de volksverhuizingen, dus ongeveer rond het jaar 500 na Christus, zijn uit de Germaanse dialecten aparte talen ontstaan, waaronder het Oudnederlands. Het Nederlands is dus ongeveer 1500 jaar oud.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat meer specifiek: de Nederlandse taal is ontstaan uit de Frankische dialecten die in Vlaanderen, Zeeland, Brabant en Holland (de provincies) werden gesproken. Met invloeden uit het Fries (Noord Nederland) en Saksisch (Noord-Oost Nederland).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeej

Andere antwoorden (4)

Uit der nederlanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle talen hebben hun oorsprong bij de torenbouw van Babel
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toren van Babel is een leuk verhaal, maar taal is iets wat je dagelijks om je heen kunt zien veranderen. Over de afgelopen 1500 jaar kunnen we zien dat van nauwelijks verschillende Germaanse dialecten heel verschillende talen zijn ontstaan. Het is aantoonbaar waar de mensen die deze dialecten/talen spraken woonden, waar ze heen zijn gegaan, hoe de talen veranderden, etc. Hoe kun je dan nog met Babel aankomen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de toren van babel is toch nooit bewezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer het in mijn reactie zelfs te "ontbewijzen" :P
“De sleutel tot deze vraag moet gezocht worden in juist de periode van het Oudnederlands, ruwweg tussen 500 en 1200”. “Dat was een turbulente periode waarin de Lage Landen een proces van taalcontact en taalverandering beleefden. Het resultaat was het ontstaan van de Nederlandse dialecten, waaruit na 1600 de standaardtaal is voortgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gegroeid voortvloeisel uit een Indo-Europese Germaanse taal.