in jip en janneke taal: hoe hete het land israel voor '48?

van wie was dat land, en wie waren de oorspronkelijke bewoners. had het een eigen parlement/koningshuis ed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jip en Janneke bestonden nog niet in 1948...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heette...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
henk en ingrid

Het beste antwoord

Het heette Palestina. De oorspronkelijke bewoners waren meerdere volkeren, onder andere Palestijnen en Joden. Het had geen eigen regering, want het was bezet door de Britten vanaf 1917 en daarvoor heel lang door de Ottomanen (Turken).

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Israël
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het was geen zelfstandigland, maar stond onder brits mandaat. De bewoners van het land waren arabieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af tot hoe ver je terug gaat.
Eens was het, tijdens de Romeinen: Judea.
Daarna Palestina, maar het heeft, zie onderstaande link, nooit een eigen regering, of koningshuis of iets dergelijks gehad. Zij zijn o.a. onder Turks mandaat geweest en later onder Engels mandaat.
Voor de tweede wereldoorlog trokken er al joden naar Palestina, zij bouwden aan de opbouw van het land. Er was voordien niet veel te beleven in Palestina, qua welvaart. Na de tweede wereldoorlog wees Engeland Palestina aan als een plaats voor de vervolgde joden om er te wonen. De eerste tijd ging dit vrij goed. De joden ontwikkelden het land, en de Palestijnen vonden werk en welvaart. Pas toen de Joden in aantal toenamen t.o.v. de Palestijnen en derhalve veel meer ruimte innamen, ontstonden er echte problemen. Uiteraard ontwikkelde die maatschappij zich als een wereld waarbinnen de Joden de leidende krachten vormden en de Palestijnen de volgers.
Het ego van het Palestijnse volk werd geraakt, logischerwijs. Zij kregen zaken opgedrongen.

Aan de andere kant hebben de Palestijnen er zelf in 20 eeuwen niks van gebakken. En wat nu een bloeiend land is, was vroeger gewoon een woestijn.

Gaza was een mooi gebied, met prachtige boerderijen, de Joodse boeren zijn met de haren van hun bezittingen gesleurd (zag er een documentaire over). Zodra de Palestijnen er woonden, werd het een chaos, van waaruit men bommen ging afschieten.
De eerste bom kwam van Palestijnse zijde. Het isolement waarin de huidige Gazabewoners zich bevinden, hebben zij over zichzelf afgeroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet lezen Gradje, wat er niet staat.
Goed lezen is een kunst, en die kan jij ook leren beheersen.
Palestina met als hoofdbewoners de Palestijnen.
Snap je nu waarom de Palestijnen zo kwaad zijn, omdat ze hun land uit gegooid zijn.