Hoe heeft men glas uitgevonden?

Glas wordt van verhit zand gemaakt.
Wat dacht men een paar eeuwen terug?
Laten we eens zand koken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De oude egyptenaren kenden het glas al. Het is waarschijnlijk niet zozeer uitgevonden maar ontdekt. Een vulkaan en zelfs een fikse blikseminslag in zand kan al glas achterlaten, en toen (dat eenmaal begrepen: zand heet maken produceert iets bijzonders) is men verder gaan experimenteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is al eens beantwoord hier. Maar het was een monnik, zoals eeuwen geleden wel vaker gebeurde, die een vuurtje bluste met zand en soda, daar kwamen rare doorzichtige bolletjes van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Phoenicische handelaren in soda waren met hun schip onderweg naar de grote stad. Tegen de avond zochten zij een ankerplaats voor hun schip. Ze besloten te overnachten op een prachtig zandstrand, maar ze konden nergens grote stenen vinden om hun ketel met avondeten op te zetten. Een van de mannen besloot drie forse brokken soda uit het ruim te halen en de ketel hierop te plaatsen. Onder de ketel werd een vuurtje gestookt en tot de grote verbazing van de mannen begon er bij het vuur een vreemde substantie te pruttelen: soda, zand en kalk (schelpen!) waren met elkaar versmolten, en koelden af tot een keiharde glanzende massa. Het glas was uitgevonden. In werkelijkheid kan het niet zo gegaan zijn: een kampvuurtje bereikt niet voldoende temperatuur om glas te laten smelten, maar het verhaal is mooi bedacht.
fremar