Wie was Frans Vergonet?

François P. Vergonet is volgens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verraders_en_provocateurs_in_de_Tweede_Wereldoorlog op 27 oktober 1943 geliquideerd. Uit de context en uit het min of meer bekende Geuzenlied dat over hem gaat, tekst staat hier: http://www.dbnl.org/tekst/sche123geuz01_01/sche123geuz01_01_0267.htm wordt me duidelijk dat het om een verrader ging, een 'vertrauensmann' waarschijnlijk.

Behalve een aantal feiten, hij was kennelijk een verrader, stierf bij een liquidatie op 38 jarige leeftijd kan ik niet zoveel vinden over deze man.

Wie was hij, wat heeft hij precies gedaan, wie heeft hem geliquideerd zijn onder meer vragen die bij me opkomen.

Aanvullende vraag: Heeft iemand: "Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog" en staat daar nog meer in over de door mij genoemde persoon?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien dat Lou de Jong daar meer over heeft geschreven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar heb ik wel aan zitten te denken ja, ik heb Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog echter niet. Zou daar ook een online versie van zijn of beschikbaar komen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen idee maar elke bieb heeft het natuurlijk ook staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja ik ben vrij veel aan huis gebonden, maar ik zal eens kijken, ik kom er nog wel eens uit, ik zoek t.z.t. wel eens in een bibliotheek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien heeft een van de bezoekers de boeken in huis en kan hij eens checken. Misschien de vraag in die richting formuleren?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik voeg wel wat toe aan de vraag.

Het beste antwoord

Om te beginnen:
In het Friese dorpje Burdaard:
In het huis op Wânswerterdyk nr 2 woonde politie Westra. Westra was dirigent van het Burdaarder muziekkorps “Prijst den Heer”. Hij is door Frans Vergonet verraden als de degene die zorg droeg voor onderduik adressen. Toen Westra niet thuis werd gevonden, werden zijn vrouw, zoon en dochter gearresteerd. Westra werd gearresteerd in kamp Westerbork toen hij daar dienst had. Westra overleed 20 februari 1945 te Dachau.

Verder zou hij 'Het verraad in Rinsumageest' op zijn geweten hebben:
http://jadeboer.nl/BettydeBruinDl1.htm

Hier een straatlied over Frans:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/KBMI01:LblMoormannW017
In dat lied wordt het einde van Frans duidelijk:

Vergonet kon 't nu niet harden
In de goede stad Leeuwarden
En week snel naar Groningen uit,
Gladde vogel,
Maar een kogel
Blies hem ras hier 't leven uit.

't Was een meisje om kwart voor zeven
Die naar 't werk zich zou begeven
En zijn zielloos lichaam vond,
Frans versteven,
Dood gebleven
Met een vloekwoord in den mond.

Vergonet is niet ontkomen
't Veemgerecht heeft wraak genomen
En zijn onontwijkbaar schot
Los doen branden
Uit de handen
Van een eerlijk patriot.

En op Lekkums doodenakker
Brengt het boevenpak zijn makker,
Ziet de Lekkumer verstoord,
Hoe de slaven,
Frans begraven
Daar waar geen verrader hoort,

Doch dien nacht, trots groene wolven,
Werd 't cadaver opgedolven
En geplonst als dooden hond,
Waar in 't water,
Nu noch later
Mof noch N.S.B.-er 't vond.
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1+
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Dankjewel voor je antwoord. Het lied kende ik al, dat was een van de redenen dat ik van hem afwist.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De informatie over Westra en Rinsumageest waren nieuw voor mij overigens en dat zijn wel elementen van de dingen die ik graag zou willen weten.
AWM
15 jaar geleden
Ja, dat zag ik later.
Wie hem heeft omgelegd is niet bekend, ongetwijfeld iemand uit het verzet in Friesland.
Er is een hoofdstuk over geschreven in het boek "Die rooie schoolmeester van Akkerwoude" van Geert Klok:
http://home.wanadoo.nl/g-klok/actueel.htm
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik was inderdaad wel benieuwd wie hem heeft neergeschoten. Niet dat me zijn lot als zodanig nu zo ter harte gaat, maar ik ben benieuwd hoe dat nu precies werkte in die tijd. Er schijnen zogenoemde veemgerichten actief te zijn geweest, soms gepensioneerde rechters etc. die in het geheim een uitspraak deden over iemand die dan geliquideerd moest worden. In sommige films zie je er nog wel eens iets over terug.
AWM
15 jaar geleden
Hier een uitleg:
(geen gepensioneerde rechters, maar door de moffen afgezette rechters)
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=43969
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan heb ik dat in de gauwigheid verkeerd begrepen destijds. Hoe dan ook, de links die je geeft zijn interessante beginpunten voor mijn zoektocht naar een completer beeld van de situatie hier in de buurt. Ik woon namelijk in Friesland.

Andere antwoorden (1)

Vergonet heeft het de ouders van culinair journalist Johannes van Dam behoorlijk moeilijk gemaakt tijdens hun onderduik in Friesland. Zie de biografie over Van Dam, geschreven door Jeroen Thijssen.