Hoe zit dat met oude Bijbelse leeftijden?

De bekendste stokoude figuur uit de Bijbel is natuurlijk Methusalem. Maar naast Methusalem, worden er veel meer personen genoemd, die tegen de 1000 jaar oud zouden zijn geworden. Daarnaast kregen ze vaak hun eerste zoon (meisjes niet belangrijk of zo?) tegen hun 70e.

Als je hun leeftijd bij hun sterven zou delen door 12 (ongeveer het aantal maanden in een jaar), klinkt de leeftijd al wat logischer.

Maar dan klopt de leeftijd waarop ze hun eerste zoon kregen niet. 70 / 12 is een beetje te jong. Als je dat echter door het aantal seizoenen (4) per jaar deelt, kom je wel op een acceptabele leeftijd uit.

Dit is slechts mijn snelle theorietje. Maar hoe zit het nu echt?

Toegevoegd na 1 week:
Niemand is echt met een overtuigend antwoord gekomen, dus ik sluit deze vraag helaas zonder beste antwoord te selecteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (5)

Ha, die Widar;

Veel bijbelse verhalen zijn door vele generaties heen overgeleverd, waardoor er bijna natuurlijk de nodige overdrijving ontstaat. Maar er zijn ook nogal wat verschillende manieren van jaartelling geweest die de verkeerde interpretaties van de getallen mogelijk maakte. En de burgerlijke stand zal in die tijd ook wel niet zo betrouwbaar zijn geweest als tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was toen nog geen (betrouwbare) burgerlijke stand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien gaan deze verhalen niet over echte mensen en leeftijden maar over ideeën en concepten van het menselijk ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt plausibel. Maar toch, de meeste van de genoemde personen worden zo'n 900-1000 jaar oud en krijgen dus hun eerste zoon zo rond hun 65-70e. Ontwikkeling gaat met horten en stoten, niet in perioden van 70 of 1000 jaar. Ik denk ook niet dat deze personen als dusdanig echt bestaan hebben, maar er moet toch iets achter zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zonen van Adam stierven op steeds jonger leeftijd (zie Genesis 5). Adam stierf op 930-jarige leeftijd, zijn zoon Set (het vergeten broertje van Kain en Abel) werd 912, diens zoon werd 905. Degene na hem 910 jaar, Etc... etc.. Uiteindelijk eindigt het hoofdstuk met Lamech, de vader van Noach. Die werd 'slechts' 777 jaar oud. Als je die lijn doortrekt, dan is het wel logisch dat mensen tegenwoordig iets van 90 jaar worden. De hoge leeftijden zijn dus volgens mij bedoeld om aan te geven dat de personages heilig/bijzonder zijn. De lezer kan desondanks toch aannemen dat de verhalen waargebeurd zijn, omdat er een logica inzit (men sterft op steeds vroeger leeftijd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die logica klopt niet. Daartussen zit nog Methusalem. Die werd 969 jaar oud. Methusalem's vader maar slechts 365.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm... misschien zijn de getallen niet jaren, maar maanden. Dan had Methusalem een leeftijd van 80 jaar bereikt of zo (969/12=80). Wellicht een eeuwenoude vertaalfout?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Atenias: Dat zei ik zelf al in mijn vraag :P Maar dat blijft slechts bij een veronderstelling. Ik ben op zoek naar duidelijke antwoorden, min of meer zekerheden.
In de bijbel staat geschreven.: de generatie van adam-noach werd heel erg oud. van 100-965 jaar. toen heerste er ook een heel ander klimaat. (naar horen zeggen van...) het was een tropisch regenwoud klimaat overal op de aarde. met de zondvloed(dat noach in de ark moest) is al het water uit de lucht en onderdegrond op het water gekomen.

het is trouwens wel bewezen dat als ALLE wolken nu tegelijk helemaal leeg regenen op de aarde dat de aarde over zou stromen. afijn,

door dat klimaat was het leven veel gunstiger, minder zonlicht zorgt voor hogere jaartallen. en NA de zondvloed staat er in de bijbel dat mensen maximaal 120 jaar oud kunnen worden. en dat klopt wel redelijk met de leeftijden van de oudste mensen op de wereld...:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dop een duur zegt god dat de mens niet ouder word dan 120 daar na is eigenlijk geen mens ouder geworden. p.s. Methusalem is als je het na rekend in het jaar van de zondvloed over leden. als je het na rekent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervanaf of je uitgaat van Genesis, of van Jubileeën. Volgens de laatste werd 'ie 100 jaar eerder geboren, dus ging 'ie op basis daarvan 100 jaar voor de zondvloed dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is waar maar ja jubileeën is niet op genomen in de bijbel dus ga ik uit van de bijbel wie weet is dus noachs opa overleden met de zondvloed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och, voor mij zijn het allebei ouwe geschriften, de ene niet beter dan de andere. Er is trouwens wel overwogen Jubileeën op te nemen in de Bijbel en in de Ethiopië kerk gebruiken ze Jubileeën ook gewoon. Het is dus maar net wiens canon je neemt. Overigens zoek ik naar andere antwoorden dan "God heeft dat gewoon zo bepaald". Dat is mij veel te simpel. Mag ik nog wel vragen waar in de Bijbel precies God dat bepaalt? Dat wil ik wel eens nalezen, want ik vind de verklaring van die 1000 jaar als maximum ook maar heel raar, gebaseerd op slechts 1 zinnetje waar ik dat niet uit kan halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee waar dat persies staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zoek ik nog even verder :) Zal wel ergens rond die zondvloed staan.