Wat is de oudst bekende jaartelling?

De meeste actuele jaartellingen (zoals christelijke en joodse) zijn met terugwerkende kracht geïntroduceerd en vervingen oudere systemen. Wat is het oudste systeem wat men heeft ontdekt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1+

Antwoorden (3)

Het oudste boek zou dat ons kunnen vertellen, dat zijn de vedas in het oude India... De taal was het sanskriet, net als latijns te moeilijk voor de moderne mens om te spreken... de Rig-veda bijvoorbeeld... meer dan 4000 jaar oud...
Daar staat ook over jaartelling, kijk maar zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bekendste jaartelling is die van de Chinezen. Die zitten al in het jaar 3962 voor het China, zoals wij dat nu kennen... (zie bron)

Onze Gregoriaanse jaartelling dateerd inderdaad van enkele eeuwen terug. Hoewel deze ook discutabel is op grond van de feiten, waar deze op begonnen is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, die had ik ook gevonden, maar ik vond 'm niet zo "betrouwbaar".
Of het de oudste jaartelling is, weet ik niet, maar de kalender van de Maya's begon al in 3114 voor Christus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik over deze jaartelling weet is dat die in 2012 afloopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hehe, dat stukje heb ik maar even weggelaten, ik wilde geen onnodige paniek zaaien. Maar het klopt. Ben wel benieuwd wat er tegen die tijd gaat gebeuren.