Wat was de reden waarom Amerika communisme wilde vermijden?

Ik las dat in de jaren 60 een klopjacht was op communisten in Amerika, waarbij zelfs filmsterren werden verdacht en verhoord. Bij de oorlog in Vietnam ging Amerika ook vechten op communisme te vermijden. Er waren ook al spanningen met Cuba.
Ik weet natuurlijk dat het ook iets te maken had met de aloude kamp tussen Amerika en Rusland.
Maar de vraag gaat eerder over ideologie. Wat vreest Amerika mbt communisme, dat ze toen zelfs Amerikanen gingen verdenken?
Het gaat er voor alle duidelijkheid niet om dat ik zelf een communist ben of zo.
Wel over wat het hen uitmaakt, niet militair of op vlak van wereldmacht maar op vlak van ideologie, maatschappij enz.

8 maanden geleden
2.7K

Het beste antwoord

Enkele belangrijke redenen waarom Amerika het communisme wilde vermijden:

1. Ideologische verschillen: het communisme, zoals uiteengezet door figuren als Karl Marx, pleit voor de afschaffing van privébezit en de vestiging van een klasseloze samenleving waarin de productiemiddelen collectief worden beheerd. Deze ideeën werden gezien als onverenigbaar met Amerikaanse waarden.
2. Economisch systeem: de VS promootte het kapitalisme als een superieur economisch systeem dat innovatie, ondernemerschap en individuele initiatieven aanmoedigt. De commando-economie en centrale planning die met het communisme werden geassocieerd, werden beschouwd als inefficiënt en belemmerend voor economische vooruitgang.
3. Individuele vrijheid: de Amerikaanse politieke traditie benadrukte individuele rechten en persoonlijke vrijheden. De nadruk van het communisme op het collectief boven het individu, samen met zijn geschiedenis van totalitaire regimes die politieke dissidentie onderdrukten en persoonlijke vrijheden inperkten, botste met dit Amerikaanse ideaal.
4. Zorgen over mensenrechten: de Sovjet-Unie, een van 's werelds belangrijkste communistische staten, had een geschiedenis van schendingen van de mensenrechten, politieke zuiveringen en onderdrukking van religieuze en culturele vrijheden.
SimonV
8 maanden geleden
Z512099
8 maanden geleden
+ helemaal gelezen en allemaal waar
liveisgreat
8 maanden geleden
Dank, dit brengt me meteen op een andere vraag, maar die moeilijker te stellen is omdat ze op een mening lijkt. Nl waarom zoveel communistische regimes tegelijk ook dictaturen zijn. Lijkt me een interessante vraag want als het nodig is om mensen te onderdrukken om zo een communistisch regime te installeren en behouden, zou dat betekenen dat de mens van nature eerder het kapitalistisch model in zich draagt.
SimonV
8 maanden geleden
Communistische ideologieën pleiten voor de afschaffing van privébezit en het streven naar gemeenschappelijke eigendom van de productiemiddelen. In de praktijk kan dit echter leiden tot een centrale concentratie van macht bij degenen die de economische en politieke beslissingen nemen. Dit kan gemakkelijk leiden tot autoritair gedrag en een gebrek aan politieke diversiteit.
Het politieke model dat door Vladimir Lenin werd ontwikkeld en dat in veel communistische landen werd overgenomen, legde de nadruk op een strakke partijhiërarchie en een 'vanguard party' die als de voorhoede van de arbeidersklasse fungeert. Dit model kan gemakkelijk leiden tot een sterke concentratie van macht in de handen van een kleine groep leiders.

Andere antwoorden (1)

De periode van het mccarthyisme wordt ook weleens de tweede Rode schrik (Red Scare) genoemd. Het is een periode van verhoogde angst en schrik aanjagen voor communistische invloeden in Amerikaanse instellingen. Spionage door Sovjet-agenten, het succes van de communisten in de Chinese Burgeroorlog (1949) en de Koreaanse Oorlog (1950-1953) waren de aanleiding voor het mccarthyisme.

Gedurende deze periode werden mensen van verschillende rangen en standen, meestal werkzaam in de filmindustrie, staatsinstellingen of het onderwijs ervan beschuldigd communist te zijn of te sympathiseren met het communistische gedachtegoed. Ze werden slachtoffer van agressieve onderzoekstechnieken en ondervragingen, door allerhande regerings- of particuliere panels, comités en organisaties. Verdachtmakingen werden vaak als waarheden aangenomen ondanks een gebrek aan bewijs. De mate van verdachtmaking hing af van de echte of veronderstelde linkse associaties of het geloof van de persoon, en werd vaak overdreven. Velen raakten door de beschuldigingen hun werk kwijt, zodat hun carrière werd verwoest, en sommigen werden zelfs gevangengezet. De meeste van deze straffen waren de uitkomst van een proces en een gerechtelijke uitspraak, die later ongedaan gemaakt werden vanwege hun ongrondwettelijkheid.
De benaming rode schrik (Engels: Red Scare) wordt gegeven aan twee perioden van sterk anticommunisme in de geschiedenis van de Verenigde Staten: van 1917 tot 1920 en vanaf de late jaren van 1940 tot het midden van de jaren 1950. Deze laatste periode was tekenend voor de intrede van de Koude Oorlog.

Beide perioden werden gekenmerkt door de verdenking van wijdverbreide infiltratie door communisten en angst voor communistische invloeden op de Amerikaanse samenleving. In de eerste periode was er ook angst voor anarchisten en militante vakbonden, in de tweede periode voor infiltratie in de regering van de Verenigde Staten.
Toegevoegd op 21 augustus 2023 05:49: bron, tekst
fremar
8 maanden geleden
tinus1969
8 maanden geleden
Ja, dat is idd een GEVOLG vannde angst voor communisme, icm de koude oorlog. Maar wat is nou de oorzaak? @liveisgreat heeft namelijk gelijk. Er is bv ook geen serieuze socialistische partij in de VS.
liveisgreat
8 maanden geleden
@Tinus klopt... Interessante toevoeging!
Antoni
8 maanden geleden
@fremar, met zo'n antwoord komt de vraagsteller geen stap vooruit!