Wat is de huidige economische en politieke situatie in Noord en Zuid Amerika?

Welk verband heeft dit met het koloniale verleden? Dus de koloniale overheersing van Spanje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Janse;

Ik denk dat de toestand in Noord-Amerika nog uiterst kwetsbaar is als gevolg van de kredietcrisis en het doorgeslagen kapitalisme, maar dat dit niets meer te maken heeft met het Spaanse kolonialisme, dat zich daar trouwens toch nooit zo sterk heeft doen gelden. Zuid-Amerika is volgens mij een economisch en politiek kruitvat, vanwege allerlei broeiende onenigheden over bodemschatten. Hier is nog wel een spoor van de Spaanse overheersing te vinden; vroeger werden deze landen door de conquistadores leeggeroofd, nu zijn ze bezig om te verdedigen wat ze hebben en bevechten zelfs hun onderlinge grenzen om zo elkaars bronnen in te kunnen pikken. Als je weet in wat voor tempo bijvoorbeeld Chili zich aan het bewapenen is zal het je niet verbazen wanneer er binnen nu en tien jaar weer een groot internationaal conflict à la de Gran Chaco-oorlog (1932-1935) uitbreekt op dat continent, met allerlei bedreigende gevolgen voor de wereldwijde economie.