Bestond de Spaanse taal al rond het jaar 100?

Zie foto. Stukje uit het boek De opleiding tot Redenaar van Quintilianus. Hij leefde tot het jaar 100. Ik vraag me af of dit verkeerd vertaald is. Zo niet dan bestond Spaans dus toen al. Al kan ik nergens vinden dat het al zo lang bestaat. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Picture for question
een jaar geleden
1.3K
tinus1969
een jaar geleden
Lijkt me verkeerd vertaald, of iig niet verwijzen naar het huisige Spaans (‘castiliano’).
tinus1969
een jaar geleden
Het ziu ern incorrecte vertaling van Keltiberisch of Aquitaans/Baskisch kunen zijn https://en.m.wikipedia.org/wiki/Paleohispanic_languages
Amadea
een jaar geleden
Gurdus is Latijn. Latijn is wel de oorsprong van het Spaans, maar dat bestond in het jaar 100 inderdaad nog niet.

Antwoorden (1)

Nee, niet echt.
De taal die tegenwoordig bekend staat als Spaans is afgeleid van een dialect van gesproken Latijn , dat door de Romeinen naar het Iberisch schiereiland werd gebracht na hun bezetting van het schiereiland dat begon in de late 3e eeuw voor Christus.
Beïnvloed door de schiereilandhegemonie van Al-Andalus in de vroege middeleeuwen, leenden Hispano-Romaanse variëteiten een substantieel lexicon uit het Arabisch .
De eerste standaardnorm van het Spaans werd in de 13e eeuw naar voren gebracht door Alfonso X de Wijze (die het Latijn verving door het Castiliaans als bestuurstaal), waarschijnlijk ontleend aan de spraak van de hogere klassen van Toledo.
.
Het Spaanse gordo: ‘dik’ komt uit het Latijnse gurdus: ‘dom, sullig; zwaar, onhandig’, wat ook de bron is van het Franse gourd: ‘stijf, verdoofd’.
SimonV
een jaar geleden