wie bedacht(en) en ontwierp de atoomsplijtingsbommen die in het manhatton-project werd gerealiseer?

zoals meestal is het vakje voor de vraag helaas te klein voor een betere formulering

een jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Er os niet één persoon van wie je kunt zeggen dat deze ‘de ontwerper’ was; aan het Manhattan project werkten veke honderden wetenschappers mee. Robert Oppenheimer wordt vask genoemd als de ‘vader van de atoombom’; maar hij was hoofd van een groot team.
een jaar geleden
Enrico Fermi (1901-1954), een Italiaan die in 1938 de Nobelprijs voor fysica in ontvangst nam in Zweden en meteen daarna uitweek naar de VS. Sinds 1932 hield hij zich voornamelijk bezig met kernfysica.
Hij is de bedenker van de uranium-grafietzuil waarin in 1942 voor het eerst een beheerste kettingreactie werd opgewekt. Naar hem is het element fermium genoemd.
Naderhand (vanaf 1943) werd in het Manhattan-project (onder leiding van laboratoriumdirecteur Julius Robert Oppenheimer) de kernbom gerealiseerd - steunend op het werk van o.a. Fermi.
Oppenheimer kreeg na de oorlog o.a. de Enrico Fermi Award (van president Johnson).
een jaar geleden
De Duitse theoretisch-natuurkundige Albert Einstein wijst in 1939 de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt in een brief op de ontwikkeling van een atoombom. "Het is mogelijk het element uranium om te zetten in een nieuwe en belangrijke vorm van energie," schrijft hij, doelend op het splijten van de atoomkernen van uranium. Kernsplitsing is vreedzaam toe te passen in kernenergie, maar kan ook als wapen dienen. Einstein vraagt Roosevelt extra geld beschikbaar te stellen voor wetenschappelijk onderzoek. Hij besluit zijn brief met de waarschuwing dat nazi-Duitsland al onderzoek doet naar kernsplitsing. De eerste stappen voor een Amerikaans onderzoeksproject hiernaar worden dan gezet.

Na de aanval op Pearl Harbor in 1941 raken de Amerikanen direct betrokken bij de
Tweede Wereldoorlog. Dat leidt tot de officiële oprichting van het Manhattanproject (1942-1946). In dit onderzoeksproject van het Amerikaanse leger werken zo'n 6000 Amerikaanse en Europese wetenschappers in het diepste geheim aan de ontwikkeling van een atoombom. Het team staat onder leiding van de Amerikaanse natuurkundige Robert Oppenheimer. De bekendste onderzoekslocatie is die in Los Alamos in de staat New Mexico.
De eerste experimentele kernbom krijgt de codenaam Trinity en wordt informeel Gadget genoemd. Het explosief hangt in een toren midden in de woestijn, ver van de bewoonde wereld. Het onderzoeksteam brengt de Trinity op 19 juli 1945 tot ontploffing. De kernbom heeft een kracht van twintig kiloton TNT. Direct twijfelt Oppenheimer over het wapen. In een documentaire over het Manhattanproject vertelt hij over een hem daarbij invallende Hindoe-tekst uit de Bhagavad Gita: "Nu ben ik de Dood, de vernietiger van werelden."