Was vluchten uit de Sovjet-Unie onmogelijk ten tijde van het ijzeren gordijn?

Nadat ik de film das leben der anderen had gezien, zat ik bij mezelf te denken: niemand kon door het ijzeren gordijn (op een paar speciaal partijbestuurders na). als burger was het onmogelijk om uit het oostblok te ontsnappen. maar hoe zat dat mensen mensen uit de Sovjet Unie? konden zij niet (en ja ik weet dat het land gigantisch is) op een of andere manier de grens met bijvoorbeeld Iran of Turkije of iets dergelijks oversteken?

een jaar geleden
1.4K
HeerVoldemort
een jaar geleden
Als je ooit in Berlijn komt, bezoek dan eens het Stasi museum. Daar wordt ook veel verteld over ontsnappen. Rondleidingen worden in diverse talen gegeven. En een aantal scènes uit "das Leben der Anderen" zullen je bekend voorkomen omdat de film ook deels daar is opgenomen. Hetzelfde geldt voor de serie Weißensee (weet niet of die nog op Netflix staat). https://www.stasimuseum.de/

Antwoorden (1)

Er zijn wel mensen ontsnapt, maar de grensbewaking was erg strikt. En er werd zonder pardon met scherp geschoten op vluchtelingen. Om in de buurt van zo'n afgelegen grens te komen was al een hele opgave. Vrij reizen was verboden, en overal werd om je papieren gevraagd. Bovendien is het de vraag of ze je uit Turkije en Iran niet gewoon terugstuurden,
een jaar geleden